söndag 12 mars 2017

"Sjuka själar" av Kristina Ohlsson

Sjuka själar av Kristina Ohlsson. Piratförlaget:

"Först sattes träd i brand. Sedan öppnades portarna till helvetet. 
Lukas försvinner några dagar innan han ska ta studenten. Tre veckor senare hittas han medvetslös med stora skador. Ingen förstår vad som hänt honom. Inte ens han själv. Det enda han och alla andra vet är att ytterligare två personer försvunnit på samma sätt. Men Lukas är den enda som har kommit tillbaka. 
Tio år senare återvänder han till sitt föräldrahem, plågad av ovissheten om vem som en gång förstörde hans liv. På andra sidan gatan bor en man som aldrig förlikat sig med att han inte fick veta vad som hände hans dotter Fanny. Och som tror att Lukas har svaret. 
Samtidigt flyttar Anna och David in i den gamla prästgården. Här ska de börja sitt nya liv. Men huset väcker stark oro hos Anna. När hon senare hittar ett järnkors nedgrävt i trädgården förstår hon att det finns någon som vill dem illa. Riktigt illa. Anna försöker vettskrämd rädda både sig själv och David. Men är det redan för sent? 
Kristina Ohlsson är en av Sveriges mest framgångsrika och hyllade författare av kriminalromaner och barnböcker. Sjuka själar är hennes första skräckroman."

Inte läst något av Kristina Ohlsson tidigare, men då nu detta skulle vara författarens första skräckroman blev man såklart synnerligen lockad att läsa. Har ju ett gott öga till skräckgenren. Hur var det då?
Ömsom riktigt bra som suggestiv spänningsroman med finurliga överraskningsmoment och ömsom mindre bra som skrämmande skräckroman. För någon skräck var inte detta i min mening, utan mer som en thriller. Jag saknar det övernaturliga, liksom andra kanske uppskattar att det inte finns där, smaken är olika. Några kvardröjande tankar kring handlingen infinner sig heller inte efter att sista kapitlet är läst.

Slutet var för övrigt något jag uppfattade som den största svagheten med Sjuka själar. Från ett delvis relativt långsamt tempo, går det på slutet kvickt som attan hastigt och dessutom blir det särdeles väldigt orealistiska förklaringar till "mysteriet" och alla avslöjade hemligheter, trots att avsikten verkar vara att det skall framstå som just realistiskt. Får inte ihop det där. Språkligt sätt är det väl rätt lättsamt, medelmåttigt och enkelt, varken fantastiskt eller dåligt.

Sammanfattningsvis var det ändå en fängslande historia - om än något rörig - innan alla konstigheter slutligen uppdagades så där helt omöjligt. Man försökte bygga upp en lösning utav alla egendomliga trådar som gavs på ett spännande sätt och lista ut hur det hängde ihop, men som sagt, slutet gjorde mig besviken. Rekommenderar boken till alla som gärna läser spänningsromaner, för som ordinär sådan är den bra.

Tidigare blogginlägg där boken nämns finns här.

Betyg: 3/5

Andra bokbloggare om Sjuka själar:
och dagarna går...
Bokraden
...med näsan i en bok...

8 kommentarer:

  1. Det där var nog den minst bra av de jag har läst av Kristina Ohlsson :( För rörig och konstig för min smak!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, då skall jag nog försöka läsa något annat av Kristina Ohlsson också.

      Radera
  2. Har varit lite nyfiken på denna. Synd att den var lite rörig. Ska ändå ge den en chans vid tillfälle :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst, ge den en chans, många verkar ju tycka den är toppen!

      Radera
  3. Denna tyckte jag var kuslig men kanske inte direkt skrämmande. Boken blev dock lite extra otäck eftersom jag bott i Kristianstad som boken ju utspelar sig i. En hel del av de gator, platser och ställen som nämns i boken har jag varit på och kan verkligen se de framför mig. Det gör ju det hela något otäckare faktiskt =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår verkligen att man kan förstärka effekten om man så väl känner till orten.

      Radera
  4. Kul att läsa din recension, boken köpte jag på årets bokrea och ligger nu på "vänt" :-)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns alltid tryggt att ha lite böcker på vänt, behövde för egen del inte fylla på den sortens böcker i år så faktiskt lyckades jag hålla mig ifrån bokreaköp den här gången.
      Skulle vara roligt att få veta vad du tycker om boken sen. Många har satt höga betyg på den.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)