måndag 27 mars 2017

Tematrio - Tid i titeln

Veckans tematrio presenteras som vanligt av Lyrans Noblesser:

"Berätta om tre romaner vars titel innehåller något som anspelar på tid!"

Svekens Tid: Vikingarnas färd från Norden till Miklagård. Baserat på verkliga händelser
av Leif Selander

När berättelsen tar sin början är året är 979 e.Kr och Markus 17 år värvas till viking på Björkö. Under fursten Vladimir (tronpretendent över Gårdarike) reser de över Varjagernas hav för att kämpa om makten mot Vladimirs äldre bror Jaropolk. Färden blir inledningen till bildandet av Väringagardet - romerska kejsarens personliga livvakt och elitgarde. Läs mer här.


4.50 från Paddington
av Agatha Christie

Mrs McGillicuddy råkar under en tågresa bli vittne till ett mord som inträffar på ett tåg som befinner sig på ett parallellt spår. När hon sen berättar om det inträffade vill ingen tro på henne, ingen utom hennes vän Miss Marple. Den äldre damen med fallenhet för detektivarbete klurar ut hur hon skall gå till väga för att finna sanningen bakom det som vännen bevittnat. Det är inte hon själv som tar sig an fältundersökningarna, utan hon anlitar en yngre förmåga, den försigkomna Lucy Eyelesbarrow med skarpt intellekt. Men Miss Maple står för själva tankearbetet såklart! Läs mer här.


22/11 1963
av Stephen King

Engelskläraren Jake Epping blir genom en god vän blir invigd i en mystisk sällsamhet. Genom ett kliv genom en dold port till det förflutna, tar man steget från år 2011 till exakt kl. 11.58 den 9 september år 1958, varje gång. Och varje gång, oavsett hur lång tid som spenderas där på andra sidan, har endast två minuter passerat år 2011 vid tillbakagång. Vad som manipulerats i historien vid det ena besöket, återställs (som det verkar) vid ett förnyat återinträde till samma tid, samma dag och samma år 1958. Jakes vän Al är döende och detta föranleder honom att låta Jake överta det uppdrag han ålagt sig, uppdraget att förhindra mordet på Kennedy i Dallas, den 22 november 1963. Men det förflutna strävar emot förändring, ju större förändring desto större svårigheter läggs i vägen för Jakes försök att åstadkomma en annan utveckling av historiens gång. Läs mer här.


26 kommentarer:

  1. Vikingaboken - tackar för tipset! Den borde jag gilla. Och hur kunde jag glömma Christie, jag har ju den där boken i bokhyllan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den boken av Christie är min personliga favorit.

      Radera
  2. Svar
    1. Javisst! Det går ju alldeles utmärkt. :)

      Radera
  3. Agatha Christies bok är ju självklar. Ändå glömde jag den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och för mig var det den första jag kom att tänka på. :)

      Radera
  4. Christie! Riktig klassiker.

    SvaraRadera
  5. Har återupptäckt Stephen King på sistone, började med att jag läste 22/11 1963 och nu har jag läst tre böcker till. Han har snabbt seglat upp som en av mina favoriter.

    Christie är också en favorit, både i bokform och filmatiserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att återupptäcka Kings böcker är ett sant nöje (för det mesta, allt är inte så fantastiskt). King har dessutom uppenbarligen skrivit många riktigt bra böcker efter att jag slutade läsa dem på 80-talet.

      Radera
  6. Har läst både Christie och King och Christies bok fick nästan vara med i min trio.

    SvaraRadera
  7. Christie fick vara med i min trio också! Kings bok är så fantastisk! Den översta har jag dock inte läst men den lät väldigt intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade verkligen den boken av King. Spännande intrig.

      Radera
  8. Har inte läst någon av böckerna i din trio

    SvaraRadera
  9. Attans att jag inte kom på Kings bok, klockren ju, hihi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den är lite speciell den titeln. ;)

      Radera
  10. Jag borde läsa mera Agatha Christie, känner jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle nog vilja läsa fler med Miss Marple.

      Radera
  11. Åh, 4:50 från Paddington är en av mina absoluta favoriter bland Miss Marple-böckerna. Så himla bra!

    Stephen Kings har jag tänkt läsa men blir nog lite skrämd av omfånget. Vi får se om det blir av :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bli inte skrämd av omfånget! Man får väldigt bra läsflyt (förutom ett kortare avsnitt mitt i boken), då handlingen är oerhört fängslande.

      Radera
  12. Den första hade jag inte hört talas om, men den verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket intressant. En av de bättre "vikingaromaner" jag läst.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)