fredag 14 april 2017

Bokbloggsjerka 14 – 17 april

På fredagarna arrangerar Annikas litteratur- och kulturblogg bokbloggsjerka, så här ser frågan ut denna långfredag:

"Less is more, håller du med om det? (Kan handla om en på tok för lång bokserie, en bok som borde ha förkortats med typ 300 sidor, etc."

Nej, inte alltid. Går inte att generalisera, ibland stämmer det ibland inte. Föredrar dock numera korta bokserier (tror jag). Böcker i sig får gärna vara allt från kortroman till tegelsten, men visst kan korta ibland önskas längre och tvärtom, beror ju lite på handlingen och hur de är skrivna. En massa utfyllnad som man märker bara finns där i första hand som just utfyllnad utan direkt värde för handlingen i stort, kan kännas lite tröttsamt när det gäller tungviktare, men inte alltid... Att korta ner med typ 300 sidor verkar för övrigt som en ganska dramatisk förkortning, skulle nog riskera missa något väsentlig då kanske. 😲

animated-easter-chick-image-0060
Glad Påsk!


12 kommentarer:

  1. visst är det svårt att generalisera, men ofta känner en vad det gäller tjocka romaner att här kunde ha strukits. trilogier känns lagom för det mesta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo ibland kan man tycka det känns det rätt tydligt då text endast är till för någon slags onödig utfyllnad, för att uppnå ett visst antal sidor?

      Radera
  2. Problemet är väl om man börjar med det när författaren redan hunnit med tio böcker, man baxnar inför läsuppgiften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart kan det vara smått övermäktigt. ;)

      Radera
  3. Det händer nog väldigt sällan, om någonsin, att jag önskar att en bok är längre. Kortare däremot... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon gång ibland tycker jag det händer att man önskar en bok var längre (att något visst eller någon karaktär fick ta mer plats i handlingen), men helt sant inte så värst ofta. ;)

      Radera
  4. Finns naturligtvis undantag men generellt är författare ofta onödigt mångordiga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta men inte alltid onödigt. Ibland finns ju ett syfte med "mångordigheten" oxå kan jag tycka. :)

      Radera
  5. Det är alltid trist med böcker där mycket av det man läser inte för handlingen framåt utan det bara babblas på... tror det är denna typ av böcker jag fastnar i halvvägs och de läggs undan och sen orkar ja inte fortsätta med dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert en anledning till att man ger upp böcker, har hänt mig flera gånger... då babblet inte intresserar mig. :D

      Radera
  6. Jag har också börjat gilla kortare allt mer, just för att det är en större konst och tillför mer, och så hinner jag med fler.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan i varje fall hålla med om att man hinner med fler. ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)