fredag 21 april 2017

Bokbloggsjerka 21 – 24 april

På fredagarna arrangerar Annikas litteratur- och kulturblogg bokbloggsjerka. Denna gång skall vi ställa oss följande fråga:

"Hur avgörande är karaktärerna tycker du?"

Karaktärerna är såklart väldigt avgörande för vad jag slutgiltigt tycker om en bok. Endimensionellt framställda sådana kan lätt bli platta och konturlösa. Huvudkaraktärer får gärna framställas i 3-D; vill ha känslor, tankar, idéer, ups and downs, och inte bara ytligt utseende. Gärna önskar jag någon att finna sympati för. Vill, som med verkliga livets personer, att det till slut helst skall gå bra för de fiktiva figurer jag tycker om, oavsett vad de går igenom för motigheter eller vilka villovägar de än råkar in på genom berättelsens gång. Ingen historia är ju sen helt utan "skurkar" (sådana finns ju också av olika slag i verkligheten, tyvärr), frågan är hur många vidriga, konstiga och sjukliga egenskaper en skurk kan tillskrivas? Beror nog mycket på hur det görs.

Mästarnas mästare på att ge liv åt sina intressanta karaktärer, allt från hjältar till skurkar, är i min mening Fjodor Dostojevskij. De väcks till liv med ett särskilt psykologiskt djup och man glömmer dom inte i första taget, de får en verkligen att känna alla möjliga känslor och det är väl precis så det skall vara när det är så där oerhört fantastiskt bra. Det har sagts att Dostojevskij i sina berättelser "sökte människan i människan"... och jag kan inte säga det bättre själv. Läs så förstår ni.


Trevlig helg!


13 kommentarer:

  1. Jag har ännu inte läst Fjodor Dostojevskij, kanske borde det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju heller inte enbart skrivit böcker i tegelstensformat. Böckerna "Spelaren" eller "Farbrors dröm" är t.ex bra och roliga korta historier som kan vara lämpliga att börja med.

      Radera
  2. Håller med om att romanpersonerna måste ha "djup".

    SvaraRadera
  3. karaktärsskildringen är viktig , men behöver inte till varje pris vara avgörande

    SvaraRadera
  4. Skildringen av karaktärer är många gånger viktiga men ibland är de inte helt avgörande. Brott och straff tyckte jag är ett bra exempel på där det karaktärerna är viktiga...

    SvaraRadera
  5. Det var bra sagt, med karaktärer i 3D!

    SvaraRadera
  6. Han har jag inte läst något av tyvärr.

    SvaraRadera
  7. Dostojevskij var mästare på karaktärer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man får verkligen en mycket tydlig inre bild över hans beskrivna figurer. :)

      Radera
  8. För min del beror det lite på vad det är för typ av bok men det är klart att jag föredrar karaktärer som är mångbottnade.

    SvaraRadera
  9. 3-d karaktärer var ett utmärkt svar!

    SvaraRadera
  10. Japp, 3D-karaktärer skall det vara!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)