fredag 28 april 2017

Bokbloggsjerka 28 april – 1 maj

På fredagarna arrangerar Annikas litteratur- och kulturblogg bokbloggsjerka. Så här lyder frågan den här gången:

"Vilket bokförlag ligger dig varmast om hjärtat och varför?"


Ingen aning faktiskt! Får väl bluddra på lite i största allmänhet då...

Ett tag för länge sedan var Natur & Kultur ett förlag jag gillade extra mycket. Norstedts, Brombergs och AB har väl också legat bra till för vad som hamnat i bokhyllorna under åren. Höll sen nästan på att missa Ordfront förlag! En stor favorit under lång tid då jag även var medlem i föreningen Ordfront. Ordfront magasin var en väldigt spännande tidskrift man fick då, och tillsammans med den blev man väl informerad om de böcker som förlaget gav ut, många av böckerna hamnade i hyllan. För att begränsa till just romanerna rörde det sig då främst om Kurt Wallander-serien och John Ajvide Lindqvists böcker.

Konstigt nog kan jag alltså inte se att där finns något enskilt specifikt förlag som jag haft som någon slags favorit under senare år, trots bokbloggandet (eller kanske p.g.a.?)... så lustigt! 😳

Hursomhelst, till Er alla:

Trevlig Valborgshelg och Första maj! 💚


18 kommentarer:

  1. svårt att välja bara ett förlag. trevlig Valborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst, oerhört svårt.

      Radera
  2. Att välja ett enskilt förlag är svårt. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Ordfront känner jag till nästan bara tack vare John Ajvide Lindqvists böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordfront är så mycket mer än JAL's böcker. ;)

      Radera
  4. Bokbloggandet har säkert för mig med haft en stor inverkan på att det inte bara är ett skilt förlag jag läser från, nu när du nämnde det så var det nog faktiskt så att typ att jag gillade B Wahlströms extra mycket innan ... Glad valborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man läser fler böcker från små förlag sedan man började bokblogga. Känns bara positivt!

      Radera
  5. Brombergs ger ut bra böcker, gillar mindre bokförlag som Bakhåll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bakhåll är toppen! Alla fina nyutgåvor av Dostojevskij och Kafka... har några kvar att läsa av båda.

      Radera
  6. Ordfront var längesedan jag läste något ifrån. Brombergs har jag nyss lagt märke till. Finns många fina och trevliga förlag ju! Trevlig Valborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen många. Något man uppmärksammat lite mer efter det att man börjat bokblogga tror jag.

      Radera
  7. Oj vissa förlag försvinner lite i mängden, men jag har min favorit genre och favorit författare men försöker läsa lite nya författare också sen vilka förlag de är utgivna på spelar ju egentligen inte som helst roll :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej vilket förlag det rör hamnar ju i bakgrunden för det mesta.

      Radera
  8. Jag väljer bok oavsett förlag, men beundrar de små och modiga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är såklart det väsentliga. De små förlagen har man börjat uppmärksamma sedan bokbloggandet startade, och visst är de modiga och bra att de finns! :)

      Radera
  9. Det är spännande att det finns så många olika förlag. Inför frågan gjorde jag en koll och inser att jag läst och lyssnat på böcker från väldigt många olika, en tänker ju inte alltid på det i valet av bok ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket förlaget är hamnar ofta i bakgrunden, men visst var det spännande att kolla bokhyllorna för att se vilka som övervägde, konstigt nog inte funderat så mycket på det innan.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)