fredag 7 april 2017

Bokbloggsjerka 7 – 10 april

På fredagarna arrangerar Annikas litteratur- och kulturblogg bokbloggsjerka, och för att bryta den paralyserade stämningen som infunnit sig efter den sorgliga händelsen i vårt läns huvudstad, kanske det är en god idé att svara på veckans jerka-fråga:

"Bokserier kan pågå i en hel evighet. Vad tycker du om det?"

Föredrar numera korta bokserier, en sisådär 3-4 böcker kan vara lagom, gärna trilogier. Då blir det tidsbestämt - en början, en mitt, ett avslut - på ett sätt som engagerar och håller intresset uppe.

Har ingen som helst lust att börja långa bokserier (som redan pågått ett tag) från allra första början. Tycker väl i princip det går bra att hoppa in mitt i om böckerna kan läsas fristående, men erkänner att det optimala för att få ett bättre sammanhang är att börja från början. På så vis är det lättvindigare med den korta varianten.

Sen finns det en aspekt i att man tröttnar helt enkelt, eller man märker att författaren själv verkar ha tröttnat (ibland undgår ju sånt heller inte oss som läser), kanske rentav tar till lite smått "desperata" grepp för att snitsa till det i avsikt att hålla intresset levande... kan bli krystat och jättefel.

I ett tappert försök att för en gångs skull vara kortfattad, skippar jag exemplen den här gången. 😉


Trevlig helg och var rädda om varandra!
💛

18 kommentarer:

  1. Många serier blir väl långa, trilogier är inte så dumt. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trilogier är toppen! Om de är bra vill säga... ;)

      Radera
  2. Egentligen älskar jag serier, även långa om de är bra. Och det är väl den springande punkten här. Det är inte många som lyckas hålla det bra i tio, eller fler, böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut är det den springande punkten! :)
      Tio böcker borde kanske vara max? ;)

      Radera
  3. följer gärna någon/några i tre/fyra delar om berättelsen är bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. En förutsättning naturligtvis.

      Radera
  4. Ja, jag ville bara säga att jag håller med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många verkar vara inne på samma spår. ;)

      Radera
  5. Tycker också att 3 - 5 böcker i en serie är lagom.

    SvaraRadera
  6. Trilogier är väldigt lagom tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trilogier verkar bli alltmer vanligt som bokseriers längd.

      Radera
  7. Jag har inte läst Anna Janssons serie och den är ju rätt många böcker nu, jag är sugen på att börja läsa den men det är så många delar att läsa ikapp... :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läst någon här och var i serien, man behöver ju inte följa kronologiskt. Ibland lockar ju vissa böckers handling mer än andra, även i en bokserie.

      Radera
  8. Långa serier är för långa för mitt korta liv, tänker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltmer inne på dom tankarna jag också. ;)

      Radera
  9. Jag har börjat förstå varför just trilogier fungerar så bra. Men annars har jag inga problem med att läsa en fristående del mitt i en serie. Visserligen missar man de olika huvudpersonernas egen utveckling, men istället för att börja på en lång serie från början är det något jag kan stå ut med. Jag läste tex Anna Janssons senaste deckare nyligen, och gillade den. Jag hade å andra sidan inte läst någon av de andra 17 i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stor fördel att böcker i en serie är fristående. Hoppar gärna på i farten mitt i (t.ex. om en viss handling lockar särskilt), brukar gå bra. :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)