söndag 23 april 2017

En smakebit på søndag: Hotet mot din hjärna

"Jag gillar verkligen skämtteckningar som förmedlar ett klokt budskap på några korta sekunder: den tid det tar att ta till sig bilden och texten. Den ovanstående fångade min uppmärksamhet för några år sedan; jag önskar bara att fler läkare var lika intelligenta som tecknaren Randy Glasbergen. Med tanke på all forskning som har presenterats sedan teckningen publicerades för första gången 2004, kan vi lägga till "och orsaka hjärnsjukdom" till texten."

(Smakbiten ovan är hämtad från sidan 190 i Hotet mot din hjärna: den överraskande och skrämmande sanningen om hur vete, kolhydrater och socker långsamt dödar ditt mest känsliga organ av David Perlmutter)


Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Japp! Det här blir den bok jag läser ut idag och nu när bara epilogen kvarstår vill jag passa på att varmt rekommendera alla att läsa denna oerhört intressanta bok. Avsnittet om statiner gjorde mig ruskigt arg. Sådant borde alla få kännedom om, inte minst alla äldre som drabbas värst av den massförskrivning som sker av sådana läkemedel.

Inflammation är ofta den bakomliggande orsaken till sjukdom, men det finns enkla sätt genom förändringar i vår livsföring som kan förhindra just inflammation, inte minst genom förändringar av kosten. Med risk att fortsätta framstå som en reklampelare passar jag i samma veva på att upplysa om att boken Food pharmacy (av Mia Clase och Lina Nertby Aurell) nu även finns på norska. Där kan man också få massor av bra information och tips om mat som förhindrar inflammation. Läs den också! Om man tycker boken av Perlmutter är krånglig att förstå så tror jag däremot att de flesta lätt kan ta till sig budskapet om just kost som är inflammationshämmande i Food pharmacy. 😊


Andras smakbitar hittar du här.


28 kommentarer:

  1. Nyttig läsning! Den här ska jag kolla om de har på bibblan!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror säkert den finns på de flesta bibliotek. Läste den själv som lånebok. ;)

      Radera
  2. Jag är ganska dålig på att läsa faktaböcker men tackar för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det är sånt som intresserar funkar faktaböcker på samma vis som spänningsromaner för mig, de blir bladvändare! :)

      Radera
  3. Jeg er blant dem som har allergier og intoleranser mot en mengde mat. Noen ganger kan det være greit, når det man ikke skal ha egentlig ikke er godt for deg. Andre ganger lager det store utfordringer. Det som har skjedd er at jeg spiser mer og mer frukt og grønnsaker. En bivirkning av det er at sukkerbehovet eller lysten på sukker går ned siden man får i seg fruktsukker. (Man skal være litt forsiktig med det og). Men av og til må man se på det som er positivt og det som ikke er negativt :-D Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  4. Jag brukar tycka att för mycket och för lite skämmer allt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Transfetter, socker och gluten kan jag nog dock klara mig utan även i fortsättningen, har gjort just det i över ett år nu och än har det i varje fall inte "skämt allt". :D
      Men skämt åsido... för mycket och fel sorts kolhydrater är verkligen inte hälsobefrämjande.

      Radera
  5. Det känns som att det är en bok som skulle ge mig mer information än jag vill ha. Men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv vill jag ha massor av sådan information! Så himla intressant! :)

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Låter som en bok för mig.

    SvaraRadera
  7. tack för den nyttiga smakebiten! jag ska kolla upp båda böckerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst, gör det! Tror båda finns på de flesta bibliotek, annars går de säkert att fjärrlåna.

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Låter intressant.

    SvaraRadera
  9. Intressant! Tack för att du delade med dig!

    SvaraRadera
  10. Låter intressant, tack för tips och smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viktiga lärdomar i den boken som många borde känna till.

      Radera
  11. Det låter viktigt och intressant! Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror (och hoppas!) att det allmänna intresset för sådant här kommer att öka.

      Radera
  12. Svar
    1. Fanns egentligen så mycket man ville dela med sig av, men man måste ju begränsa sig och illustrationen + citerade textsnutten var ändå rätt så talande. :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)