torsdag 13 april 2017

Helgfrågan v. 15

Mias bokhörna arrangerar Helgfrågan:

"Läser du deckare vid påsk? Har du läst något nytt fräscht på deckarfronten på sista tiden? Om ni nu inte läser deckare kanske ni har något nytt fräscht boktips från en annan genre."

Klart man läser deckare vid påsk, skrev om det tidigare här. Återupptäckte Agatha Christie-böcker förra påsken och den här gången blir det lite retro med Maria Lang x 2. Var ju ett bra tag sedan, om man säger så. Titlarna är Siden Sammet och Använd aldrig arsenik... och det sista kan vi väl komma överens om, åtminstone över påskhelgen? Sedan blir det ytterligare en tredje i mån av tid: Häxans tid av Árni Thórarinsson. Skall visst var utnämnd till Islands bästa kriminalroman, och då får man ju liksom lite höga förväntningar.

Nytt och fräscht på deckarfronten har jag absolut läst helt nyligen: John Romeo Konstnären - ny deckartrilogi à la Göteborg noir. Riktigt spännande.

Något nytt fräscht boktips från en annan genre finns verkligen också! Slår ett slag för science fiction-genren med Nomadplaneten av Emanuel Blume. Får toppbetyg från mig. Sällan jag läser böcker som är så bra att man inte vill att de ska ta slut... var på det viset med denna. Man blir tydligen aldrig för gammal för ett fängslande rymdäventyr i tyngdlöshet emellanåt. 😄


(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)

22 kommentarer:

  1. Häxans tid... jag undrar om det var den jag såg som TV-serie, det verkar det inte vara för jag kan inte hitta den på IMDb. Så konstigt. Var säker på att det var den. Nåja, isländskt brukar vara bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar det visst! Kriminalserie i fyra delar, SVT: http://www.svt.se/haxans-tid/
      Inte sett den själv dock.

      Radera
    2. Så skönt! Ett tag trodde jag nästan att jag hade fel :) Konstigt att jag inte hittade den på IMDb. Hoppas boken är bättre för TV-serien var mest konstig :)

      Radera
    3. Boken är verkligen inte särskilt bra eller spännande kan jag nu konstatera (åtminstone i mitt tycke), troligen ingen förlust att man missade TV-serien heller då. ;)

      Radera
  2. Tack för tipsen. Ska kolla upp dem sen.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen, glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar såklart även dig en riktigt Glad Påsk! :)

      Radera
  4. Maria Lang läste jag om för några år sen, tänkt läsa de tre första men fick sen flör mig att läsa rubbet... Isländskt brukar jag gilla så Häxans tid kanske vore något ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan nog med ganska stor sannolikhet hålla mig till två Maria Lang i repris. Men man vet ju aldrig... ;)

      Radera
  5. Maria Langs böcker gillar jag. Brukar läsa någon kring jul, någon på sommaren. Kanske skulle klämma in en nu snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vem vet? Man kanske blir fast för dem igen! :D

      Radera
  6. Häxans tid låter spännande. Konstnären har jag hört talas om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst lät den spännande! Inte sett filmatisering (tydligen gått som TV-serie i SVT), men kan ju bli risk man blir nyfiken på den också efter att ha läst boken.

      Radera
  7. Oj här var det flera böcker som jag inte har koll på, måste genast spana in närmare och se om min vill läsa lista blir ännu längre... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo sådana där listor har ju en förmåga att bli det. :)

      Radera
  8. Åh, Maria Lang vore det jättekul att återstifta bekantskapen med.

    SvaraRadera
  9. Tack för tipset om Häxans tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Blev ett plötsligt infall att läsa den. ;)

      Radera
  10. Tack för tips! Glad påsk! :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)