torsdag 20 april 2017

Helgfrågan v. 16


Mias bokhörna arrangerar Helgfrågan och den här veckan kommer frågan från Ewa med bloggen Holavedsbrudar - Författarblogg:

"Följer du en eller flera författare på facebook och/eller Instagram? I så fall vilka och varför?"

Första delfrågan: Ja, Facebook. Instagram står jag utanför, har inte sådan mobiltelefon som krävs för att kunna vara med. Vill inte alls ständigt gå omkring med internet/dator/kamera/telefon i fickan. Datorn ska stå på skrivbord (behöver som tur är inte ständigt uppdatera mig via internet) och kameran skall bara vara kamera (numera digital visserligen). Var sak på sin plats och allt har sin tid... om det tyder på bristande simultankapacitet eller någon slags tjurskallig bakåtsträvan? Ingen aning!

Andra delfrågan: Ja, se det är en hemlis! Nej då... följer via Bokhyllans sida (min tidslinje är privat, men sidan för bokbloggen går bra att följa) på Facebook. Kollar lite emellanåt och kan ju på så vis få förhandsinformation om vad som är på gång när det gäller planerade nya böcker och kanske reaktioner i media som angår deras böcker, eller som berör sådant de skriver om. Brukar normalt meddela förlagen via Facebook då en recension publicerats på bloggen, men faktiskt har det ibland saknats förlags-, bok- eller författarsidor på fb, hör dock till ovanligheterna att det saknas. Tycker det är en klar fördel att det finns! Bra för oss som läser/bokbloggsrecenserar och bra digital marknadsföring för de som skriver. Kan inte svara för hur det är med Instagram (se ovan).
Oj, ja visst ja! Författarna/boksidorna jag följer, utan inbördes ordning (kan ha missat någon): Den stora omvandlingen - en granskning av välfärdsmarknaden (bok), Lars Wilderäng (författare och bloggare), Singöspionen/Mordbrännaren (författare), Frida Skybäck (författare), Caroline Eriksson (författare), Ewa Klingberg (författare) - jajamen!, Naomi Klein (författare), Sekten på Dimön (bok), J.F Hansson (författare)... och så en hel radda bokförlag, men alltför få bokbloggare. Vill försöka följa fler bokbloggare via fb, får bli bättre på att kolla om ni finns där, såvida ni inte pyst iväg till Instagram vill säga.😊


(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)

14 kommentarer:

  1. Jag är mycket för Instagram måste jag erkänna. Men som du säger så finns jag på facebook. Vi har flera gemensamma nämnare bland dem vi följer (de finns på instagram också ;))

    SvaraRadera
  2. Jag föredrar Instagram framför Facebook

    SvaraRadera
  3. Jag gillar Instagram men har Facebook också både privat och för Mias bokhörna. Vilket man väljer handlar det mycket om böcker, mat och katter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för upplysningen! Följer nu Mias bokhörna på fb. I mitt tycke är just böcker, mat och katter verkligen tre viktiga hörnstenar i livet. :D

      Radera
  4. Jag har inte facebook för bloggen utan bara instagram...

    SvaraRadera
  5. Har Facebook men är inte så aktiv, följer några författare via deras bloggar/sidor gör jag.

    SvaraRadera
  6. Har numera både Facebook och Instagram...

    SvaraRadera
  7. Det är säkert inte alls förvånande att jag håller med dig om allt du skriver i första stycket... Jag har ändå fallit till föga lite och har både Facebook och Instagram, dock inte någon av dem privat utan bara för bloggen.

    SvaraRadera
  8. Instagram tycker jag är jätteroligt :)

    SvaraRadera
  9. Jag har min blogg även på Facebook men upplevde det så krångligt med dels en privat och en för bloggen på samma sida så att säga. Så jag började lite smått på Instagram då jag fick ärva en telefon som kunde användas för det =) Gillar Instagram för enkelhetens skull, jag upplever ofta Facebook som jobbigt med alla hemska kommentarer och jobbigheter.

    SvaraRadera
  10. Jag har nog blivit lite beroende.... Men en FBsida har jag för bloggen, men där länkar jag mest till inlägg.

    SvaraRadera
  11. jag känner inte för att finnas överallt hela tiden. lite begränsning behövs

    SvaraRadera
  12. Använder faktiskt inte Instagram eller Twitter för bloggen utan för mig själv.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)