torsdag 27 april 2017

Helgfrågan v.17

Mias bokhörna arrangerar helgfrågan och den här veckan fick vi detta knepiga att fundera över:

"Vad tror ni förlagen vinner på att ge oss bokbloggare recensionsexemplar? Tipsa gärna om en bok ni tror inte fått så mycket uppmärksamhet om det inte vore för oss bokbloggare."

Tror nog att förlagen alltmer märker att de har en hel del att vinna på att ge bokbloggare recensionsexemplar. Marknadsföring har verkligen fått andra dimensioner sedan jag själv en gång i "forntiden" pluggade grunderna i ämnet. Men visst är det rätt intressant hur det har utvecklats i o.m. internet, och hur olika väl man ser möjligheterna att utnyttja de kanaler som finns för att öka uppmärksamheten kring böcker. Det gäller väl sen naturligtvis inte bara förlagen, utan också hur mycket möda författarna själva lägger ner på att deras böcker skall hamna i fokus och helst nå ut till så många presumtiva läsare som möjligt ...eller ja, så borde det väl vara för det flesta antar jag?

Fjärilarnas stad av Ingrid Remvall, tror jag är en sådan bok som tjänat lite extra uppmärksamhet genom bokbloggare.

Men förhäver sig och tror att man själv nu skulle tänkas kunna vara något, bara för att man nu tyckt till ovan angående bokbloggares förträfflighet, gör man naturligtvis inte. "I know my place", som Corbett sa i sketchen från 1966. 😌



(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)


32 kommentarer:

  1. Jag tror att bokbloggarna är riktigt viktiga för förlagen. Billigare spridning får de söka efter.

    SvaraRadera
  2. Håller med Ewa K, billigare reklam får nog förlagen leta efter, men den kan ju å andra sidan slå fel också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ingen garanti för att bokbloggare alltid gillar allt. Men fördelen som bokbloggare är ju att man får välja själv om man vill ta emot ett recex eller ej. Tackar inte ja till sådant jag inte tror passar min smak (t.ex. romance) eller som jag inte känner mig tillräckligt "kompetent" för att bedöma (t.ex. barnböcker). ;)

      Radera
  3. Haha rolig sketch. Fjärilarnas stad var en bok jag såg genom bokbloggare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är gammal den sketchen, men roar fortfarande. :)

      Radera
  4. Det kostar ju förlaget bara en bok och sen förhoppningsvis så får de mycket reklam tillbaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handlar det om pappersbok kostar ju utskick och emballage också förstås, men tror nog att det lönar sig ändå. Förhållandevis billig marknadsföring.

      Radera
  5. Svar
    1. Riktigt bra. Roman med målgrupp unga vuxna, men var schysst underhållning även för mig. ;)

      Radera
  6. har inte läst den boken. men visst får förlagen mycken gratis reklam av bokbloggarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. All gratisreklam är nog värd ett recex emellanåt till oss bokbloggare! :)

      Radera
  7. Håller med om att det är billig marknadsföring med ganska bra spridning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhållandevis billig och säkert ett bra komplement.

      Radera
  8. Ja Fjärilarnas stad hade jag nog inte läst eller ens sett om det inte vore för bokbloggare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokläsare har lätt för att inspirera varandra. :)

      Radera
  9. Jag är inne på samma linje som du, att bokbloggar är en bra kanal för att nå ut med nya böcker, i alla fall om man har förhållandevis många läsare. Betydligt fler klickar säkert runt på Instagram och i bloggar än har tid att gå runt i bokhandlar och själv botanisera bland alla nya böcker. Och i dagstidningarna är det ju bara enstaka böcker som lyfts fram, litet skillnad mot i bokbloggar där mängder med böcker får utrymme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att pinga för länk till nätbokhandel gör ju även sen extra bra spridning på inläggen.

      Radera
  10. Precis! Bokbloggar har verkligen skapat ett nytt forum för att sprida ordet om nya böcker :)

    SvaraRadera
  11. Jag håller med dig, bokbloggar är en väldigt bra plattform för förlagen och författare att använda sig av. Har själv sett hur det vuxit genom åren jag bloggat. Idag används detta mer aktivt och som ett effektivt sätt att sprida reklam om deras böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att se utvecklingen.

      Radera
  12. Ibland kan man tappa andan när man tänker på hur det utvecklats sen man själv var ung ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur?! Helt otroligt. :D

      Radera
  13. Fjärilarnas stad har jag inte läst.

    SvaraRadera
  14. Fjärilarna stad har jag inte läst. Har däremot läst serien Prismagalaxen av samma författarinna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag kände inte till Prismagalaxen...

      Radera
  15. Bokbloggares gratisex ger nog säkrare utdelning än alla de böcker som skickas till olika redaktioner ... där samlas de i drivor och majoriteten tror jag förblir oläst, t o m obläddrad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så synd om de förblir olästa, kunde väl få ha kommit till oss bokbloggare istället då. :D

      Radera
  16. Det är nog så att förlagen får mycket reklam och uppmärksamhet när vi skriver om böcker i olika sammanhang. Fjärilarnas stad har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sant att det inte bara gäller själva recensionen i sig, boken kan ju även nämnas många gånger i olika sammanhang/inlägg efter det sen. Ännu mer reklam... ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)