söndag 30 april 2017

"Hotet mot din hjärna" av David Perlmutter

Hotet mot din hjärna: den överraskande och skrämmande sanningen om hur vete, kolhydrater och socker långsamt dödar ditt mest känsliga organ av David Perlmutter. Översättare: Jan Wibom. Beskrivning Pagina Förlag:

"Författaren lyfter fram obekväm kunskap som har funnits gömd i den medicinska litteraturen sedan länge: kolhydrater han allvarligt skada din hjärna. Även så kallade hälsosamma kolhydrater, som fullkorn, kan orsaka demens, ADHD, ångest, kronisk huvudvärk och depression.
Boken innehåller även en fyra veckors livsstilsplan för dina mat- sov- och motionsvanor som hjälper dig till ökat välbefinnande och minskad risk för långsiktiga hjärnskador. 
Ur innehållet
- Riskfaktorer
- Inflammationer
- Gluten
- Kolhydratberoende
- Socker
- Fasta
- Motion och rörelse
- Sömn och återhämtning
- Omstart för ett nytt liv, en fyra veckors livsstilsplan 
Författaren David Perlmutter är läkare och hjärnforskare vid University of Miami School of Medicine. Han är också chef för Perlmutter Health Center och Perlmutter Brain Foundation i Neaples, Florida. Perlmutter har skrivit flera populärvetenskapliga böcker, som The Better Brain Book, Raise a Smarter Child by Kindergarten och Power Up your Brain. Hotet mot din hjärna är Perlmutters första bok på svenska."

Till att börja med: Vem vill inte försöka hålla sin hjärna frisk, pigg och skärpt, samt på samma gång minska risken för att i framtiden drabbas av nedbrytande hjärnsjukdom? Är det verkligen inte värt de livsstilsförändringar som krävs för att uppnå? Eftersom jag tycker det är värt det (flera gånger om) så är det ganska givet att den här bokens viktiga budskap bör läsas, helst av så många som möjligt. Just därför blev det här bokomdömet lite längre än vanligt. Citaten nedan har naturligtvis hämtats från boken det handlar om.

Som första bok på svenska av David Perlmutter kom Hotet mot din hjärna ut som inbunden 2014, sedan dess finns den alltså numera även som pocketbok. Författarens andra bok som gavs ut i svensk översättning förra året; Skydda din hjärna: om tarmbakteriernas förmåga att läka och skydda din hjärna, verkar också spännande. Här kan man ta del av en beskrivning för den boken och dessutom få ett smakprov.

Hör för egen del till dom redan omvända sedan drygt ett år tillbaka. Passar mig bra och vill aldrig i livet börja äta varken bröd/spannmål/gluten eller socker någonsin mer. Om det inte biter på något annat man vill komma till rätta med, så får man i varje fall bättre energi och ork. Verkar funka så för de flesta som provar.

Boken är indelad i tre delar:
Sanningen om fullkorn ("hjärnans vänner och fiender", vad som gör hjärnan mottaglig för störningar och sjukdomar).
Rehabilitering av spannmålshjärnan (här presenteras vetenskapen bakom vanor som främjar den friska hjärnan och hur vi kan återställa hjärnans hälsa).
Säg adjö till spannmålshjärnan (ett månadsprogram med menyplanering, recept och målsättningar för varje vecka).

Demens, ADHD, ångest, kronisk huvudvärk och depression nämns i bokens presentation ovan, men det stannar inte med det, fler problem verkar kunna länkas samman med alltmer gluten, kolhydrater och socker i den kost vi vant oss vid. Motion och rörelse är också något som tas upp på ett bra sätt i boken, ges faktiskt ett ganska stort utrymme, vilket det verkligen med all rätt förtjänar. Motion är inte bara för kroppen i övrigt utan även för en väl fungerande hjärna.

Om du inte alls tidigare kommit i kontakt med den här kunskapen kommer boken att vända upp och ned på allt du tidigare trott var sant. Kolesterolmyten krossas totalt och själv tror jag absolut den lyckats hållas vid liv så här länge tack vare globala storföretagsintressen. Men går sanningen verkligen att stoppa i längden? Nästan övertygad om att det inte går!

"[...] ny forskning visar också att statiner kan försämra hjärnans funktion och öka risken för hjärtsjukdom. Orsaken till detta är enkel: Hjärnan behöver kolesterol för att må bra,[...]

Folk vill nog inte riskera att bli sjuka och medicinera bara för att kunna fortsätta med en kost och en stillasittande livsstil vi inte är anpassade för, eller drabbas av svåra minnesstörningar, depression och ledbesvär p.g.a en medicin (statiner) de inte behöver men blivit itutade av sin läkare att det är livshotande att inte ta... fast det egentligen är tvärtom. Kolesterolsänkande mediciner borde, liksom kostens betydelse för hälsan, bli bättre oberoende granskat. Är inte våra äldre värda en sådan oberoende granskning?

"Studierna som beskriver Alzheimers som en tredje typ av diabetes började komma 2005, men det är först den senaste tiden som kopplingen mellan en dålig kost och Alzheimers har påvisats, i och med nyare undersökningar som visar hur detta kan ske. Studierna är på en gång både skrämmande och klargörande. Tanken om att vi kan förebygga alzheimer bara genom att ändra matvanor är minst sagt häpnadsväckande. Detta får många konsekvenser för förebyggandet av inte bara Alzheimers sjukdom, men också alla andra hjärnsjukdomar,[...]"

Förr kallades typ 2-diabetes för "åldersdiabetes", men då fler yngre insjuknat under senare tid har man övergivit denna term. Ny forskning visar att sjukdomens förlopp är snabbare och mer svårbehandlad hos barn än vuxna. Jo, det är både sant och oerhört sorgligt att läsa.

Gluten är både beroendeframkallande och underblåser inflammationer. Att sen ohämmad inflammation är den grundläggande orsaken till så många sjukdomar och hälsoproblem som drabbar alltfler i västvärlden, ja det vet vi ju nu. Men sambandet mellan inflammation och hjärnsjukdomar eller att inflammationsangreppet som orsakar "läckande tarm" kan öka risken för att utveckla autoimmun sjukdom, är inte alla så medvetna om. Dags att bli det.

"Med modern livsmedelsproduktion och genetisk bioteknik har det blivit möjligt att odla spannmål som innehåller upp till fyrtio gånger så mycket gluten som de spannmål som odlades för bara några årtionden sedan. Om avsikten med detta har varit att öka avkastningen, göra maten mer välsmakande eller bådadera kan man spekulera om. En sak vet vi dock: Dagens glutenrika spannmål är mer beroendeframkallande än någonsin."

Ruggigt...

En förteckning i boken uppger livsmedel som innehåller gluten, gluten finns i livsmedel som vi aldrig ens kan ana innehåller det. Ännu en anledning att välja så ren och obehandlad mat som möjligt.

Nyttiga omega-fetter får man en utförlig beskrivning och förklaring om. Perlmutter förordar dessutom kokosolja som ett "superbränsle" för hjärnan och som dessutom minskar inflammation, detta i rak motsats till svenska KI:s livsstilsprofessor Maj-Lis Hellénius som menar att det är helt fel för hälsan med sådant mättat fett. Efter allt vad jag läst tror jag mer på Perlmutter. Förlåt!

"Socker fanns evolutionärt sett tillgängligt för våra förfäder i form av frukt under några få månader av året (vid skördetid) eller i form av honung, som vaktades av bina. Men under de senaste åren har man börjat tillsätta socker i nästan alla bearbetade livsmedel och därmed begränsat konsumentens möjlighet att välja. Naturen gjorde socker svårtillgängligt; människan har gjort det lättillgängligt."
      - Dr Robert Lustig, med flera

Hur hjärnan påverkas av hög sockerkonsumtion och huruvida hjärnan kan skilja på olika typer av socker (om den "metaboliserar" socker olika beroende på varifrån det kommer) får du veta i boken, och vem vill inte få vetskap om det?

Har du liksom jag trott att stigande ålder oundvikligt innebär kognitiva försämringar? Tänk om! Sanningen är att hjärnan ska fungera väl in i det sista. Läs om vad som är orsaken till varför den inte gör det. Glutens skadliga effekter på hjärnan även vad gäller neurologiska störningar och sjukdomar tas alltså också upp, sjukdomar som nämns i det sammanhanget: ADHD, ångestsyndrom, Tourettes syndrom, psykisk sjukdom, migrän och autism.

Man får ta del av nyare forskningsrön, spännande vetenskapliga studier och intressanta patientfall. Att författaren har lång och gedigen egen erfarenhet inom området som rör hjärnans sjukdomar, både som läkare och forskare, ger extra tyngd till den här boken. Hoppas den hittar många läsare. Det här kan lätt bli en s.k. "snackis" (som det numera tycks kallas), jag lovar! 😊

Mina tidigare blogginlägg om Hotet mot din hjärna finns här och här (smakbiten).

Betyg: 5/5



2 kommentarer:

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)