onsdag 3 maj 2017

Beskurna prydnadsexemplar av triffider i Hyde Park?


..."Och det tycktes finnas triffider inne i London nu. De tycktes fortfarande undvika gatorna då de så kunde, men jag hade lagt märke till åtskilliga som lufsade tvärs över Hyde Park och det fanns andra i Green Park. Troligen var dessa ofarliga, beskurna prydnadsexemplar, men det kunde man inte vara säker på.
   Och så kom jag till Westminister. Dödstillheten, känslan att allt var slut, blev ännu starkare där. Man fann de vanliga övergivna fordonen på gatorna. Man såg inte många människor - jag såg bara tre som rörde sig. Två klapprade sin väg fram längs rännstenarna på Whitehall, den tredje var på torget framför parlamentet. Han satt alldeles intill Lincolns staty och slöt i famnen sin dyrbaraste ägodel - en fläsksida från vilken han karvade en oregelbunden skiva med en slö kniv.
   Över allt detta reste sig parlamentsbyggnaden, och visarna på klockan hade stannat på tre minuter över sex. Det var svårt att tro att allt detta inte längre betydde något, att det nu bara var ett pretentiöst bakverk i förgänglig sten, som skulle falla utan att någon brydde sig om det."

(Ur Triffiderna av John Wyndham)



Bokens baksidestext:

"Biologen Bill Masen fascineras och oroas av de märkliga växterna som finns i var mans trädgård. Han kan och vill inte tro att de planerar något fruktansvärt. Men efter att ha skadats av deras giftiga gadd börjar han förstå. Triffiderna menar allvar.

Morgonen efter att himlen exploderat i ett bländande grönt ljus vaknar Londonborna upp i en mardröm. Rädsla och skräck fyller gatorna. De få med synen i behåll börjar vända sig mot varandra. Mitt i kaoset står Bill Masen och Josella Playton, fast beslutna att överleva.

Triffiderna är en roman om kärlek och utsatthet i en till undergång dömd värld. En otäck skildring av en alternativ framtid, lika skrämmande idag som när den skrevs på 50-talet. Triffiderna har filmatiserats, översatts till många språk och influerat nutida fantastik-succéer som Doctor Who och The Walking Dead."

Trailer för Day of the triffids från 2009:



Dags att beskära rosor, högst troligt bra mycket trevligare än att beskära triffider. 😁

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Låter spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt lättläst och väldigt mycket 50-tal... med allt vad det innebär.

      Radera
  2. Nu fick du mig att klicka in på youtube och se delar av första avsnittet :) Jag minns den där serien från när jag var barn och den sändes på teve, jag tyckte att den var så skrämmande. Nu såg växterna annorlunda ut, men jag kommer ihåg det där ljudet när de närmade sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Tänk vad man ställer till med! :D
      Växterna i 80-talsversionen såg rätt komiska ut med sin vaggande gång. Men visst tyckte man då de var lite läskiga ändå. ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)