fredag 5 maj 2017

Blad för blad för blad


Blad för blad för blad
lossnar de och faller:
alla mina nötta smärtor.

som ett poppelträd
långsamt släpper sina blad,
minskar också min hjärtesorg.

Prayers to Sophia
(titel länkar till Bokus)
där försvinner litet ledsnad,
nu flyger ett blad av ilska;
sedan far en skvätt självömkan.

bladet med vägran att förlåta
tar evigheter att falla,
nästan lika länge som bristande tillit.

blad för blad för blad
faller de från mitt hjärta,
som från ett träd, när tiden är kommen.

gamla sår läker inte så fort,
bladen faller i förtvivlande långsamhet,
de tittar aldrig på klockan.

de verkar som en evig process,
detta att hela smärtan,
och jag är inte alltför tålmodig.

men en vacker dag kommer till slut
när det gamla trädet utan blad
verkligen är redo för det nya.

och i mitt väntande hjärta
skimrar grenarna utan blad
precis en aning gröna.

Ur Prayers to Sophia av Joyce Rupp


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)