fredag 26 maj 2017

Bokbloggsjerka 26 – 29 maj

På fredagarna arrangerar Annikas litteratur- och kulturblogg bokbloggsjerka. Nu gäller det att avsluta följande mening:

"Om jag kunde bjuda mina favoritkaraktärer på middag …"

... skulle jag bli tvungen att boka plats på fin restaurang, då en av de två kollegorna har anrika anor och dyra vanor.

Skulle lite smidigt smita därifrån och lämna de utvalda till en middag på tu man hand och i utgången ge direktiv (antagligen behövs även en liten muta) till vaktmästaren att under inga som helst omständigheter släppa in överintendent Isabelle Ardery, avdelningssekreterare Dorothea Harriman eller veterinären Daidre Trahair.

De två kollegorna vid middagsbjudningen är alltså Barbara Havers och Thomas Lynley.

Hoppas de får en trevlig kväll då de inte bara talar om gamla kriminalfall de löst tillsammans. Då lokalen är rökfri kan man sen önska att Barbara skärper till sig en aning och inte tanklöst rotar fram sitt paket Players från handväskans inre röra.

Nöjt kikar jag in på dem utanför restaurangfönstret och ser en leende Lynley då Havers till kaffet mumsar i sig en från frukosten överbliven rostad Pop-Tart som hon känt det säkrast att ta med sig... utifall att.


12 kommentarer:

  1. Som jag fattar det smiter du inte bara från bordet utan också från notan ...? :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen va tusan! Med den saftiga mutan vaktmästaren begärde kunde jag ju inte låta dem skriva notan på mig. Lynley fattar nog det (tror jag)... :D

      Radera
  2. de där två har kanske inte så mycket gemensamt utanför arbetet, egentligen, men det räcker ju långt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, men de har ju fått en del insikt om varandras svårigheter och tillkortakommanden genom tidens gång i varje fall. ;)

      Radera
  3. Underbart! Jag skulle gärna ha suttit med där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som en fluga på väggen kanske (inte i soppan)... ;)

      Radera
  4. Svar
    1. Jo dom är trevliga var och en på sitt vis. För det mesta.

      Radera
  5. Ja, fin tanke att fixa en kväll för två personer som skulle trivas i varandras sällskap!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En får hoppas dom kommer sams. ;)

      Radera
  6. Svar
    1. Gillar dom karaktärerna, även om Havers havererat lite väl mycket i senaste boken. ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)