fredag 5 maj 2017

Bokbloggsjerka 5 – 8 maj


På fredagarna arrangerar Annikas litteratur- och kulturblogg bokbloggsjerka. Så här lyder frågan den här gången:

"Berätta om det pinsammaste (så pass att skämskudden åker fram bara du tänker på det)/roligaste/tråkigaste/etc. du någonsin har läst. Kort sagt, beskriv något som är känslomässigt memorerbart."

The secret diary of Adrian Mole aged 13 3/4 av Sue Townsend är en slagfärdigt rolig och smått rörande dagbok "skriven av" en tonåring som tror han är en "oupptäckt intellektuell" och dessutom förtvivlat kär i Pandora.

Superlativet roligast vet jag väl sen inte om den är.

Det där med vad man tycker är roligast varierar ju beroende på när man läste boken. Den här boken var troligen roligast när jag läste den någon gång på 80-talet, på samma vis som Rosa Pantern-filmerna med Peter Sellers var roligast under samma årtionde, man kunde skratta hejdlöst åt dessa då, men så ser man samma filmer idag och fattar inte alls hur vi kunde skratta oss dubbelvikta tills man grät åt Inspector Cloussaus framfart. Antingen har man blivit en humorlös torrboll eller så har humorn förändrats, tror och hoppas på det sista.

På 90-talet skrattade man åt Bo Baldersons Statsråd och hans svåger adjunkt Persson. Men är dessa på samma vis roligast idag? Troligen inte.

Så det är faktiskt inte så lite vanskligt att utse superlativ-val när det gäller böcker, och tråkigast väljer jag nog helst att inte orda om. Kan nog förövrigt inte komma på att jag läst något pinsamt... jo förresten, Den högsta kasten av Carina Rydberg, men pinsammast och "skämskudde" vet jag väl inte direkt. Mest, hmm... egendomlig. 😕


Trevlig helg!


18 kommentarer:

  1. Mamma gillar Bo Balderson :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtminstone "Statsrådet och döden" har jag sett finns som e-bok också numera.

      Radera
  2. blir ofta uttråkad av s. k. roliga böcker. superlativer blir snabbt föråldrade

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har helt klart begränsad hållbarhet. ;)

      Radera
  3. Fast Baldersson tycker jag fortfarande står sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske har du rätt! Måste prova läsa om de där jag tyckte var så vansinnigt skojiga förr, för att testa liksom. :D

      Radera
  4. Jag tror också att humor förändras. Nu i vuxen ålder händer det inte så ofta att jag skrattar okontrollerat tillsammans med andra åt något kul på teven eller något helt oväsentligt, men som barn hände det hela tiden. Jag skrattar fortfarande mycket, men inte på det sättet som jag gjorde som barn, när man nästan tappade andan och tårarna rann för att man skrattade så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ligger mycket i det där. Så är det ju. :)

      Radera
  5. Det där ned humor ör svårt, jag är svårflörtad när det gäller s.k. humoristiska böcker, filmer etcetera, och absolut att den liksom det mesta annat förändras över tid, jag skrattar en hel del men mer sällan åt böcker/filmer numera. Carina Rydbergs bok har jag läst men minns inte mycket av den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humor kan vara väldigt individuellt och skiftar verkligen genom tid. :)

      Radera
  6. Jo, humor förändras...

    SvaraRadera
  7. Ja den förändras men en del är lika roligt fortfarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. T.ex. sådant av Tage Danielsson, oslagbar humor som helt sant är lika rolig fortfarande.

      Radera
  8. Håller med om hur svårt det är med rangordning - även om jag just denna gång hade den enkla svaret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycke o smak förändras väldigt ofta, även om det finns undantag.
      Gillade för övrigt ditt svar väldigt mycket, sånt bär över tiden. :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)