söndag 21 maj 2017

En smakebit på søndag: Dubbelgångaren

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Smakbiten (ursäkta mig, den var omöjlig att korta ner!) hämtar jag från Dubbelgångaren av Fjodor Dostojevskij. Sidan är 41-42 och herr Goljadkin kommer strax att möta sin egen fullkomlige dubbelgångare, exakt lik honom själv...

"Lyktorna gnisslade mer genomträngande än tidigare och vinden stämde upp sin vemodiga visa allt sorgligare, ömkligare, likt en efterhängsen tiggare som ber om en slant till mat.
    "Vad är det med mig idag?" tänkte herr Goljadkin återigen och fortsatte sin väg medan han hela tiden såg sig över axeln. En ny känsla hade fått makt över honom, någonting mitt emellan förtvivlan och skräck... en rysning kom över honom som en frosskakning. Känslan var outhärdlig.
    "Ingen fara!", sa han för att muntra upp sig själv, "det är kanske ingenting alls och ingen behöver skämmas. Det måste kanske vara på det viset", fortsatte han utan att veta vad han pratade om, "i sinom tid ska allt nog ordna sig till det bästa och ingen kommer att ha någonting att säga och alla blir förklarade för oskyldiga".
    Herr Goljadkin pratade för sig själv och hans egna ord gjorde att det kändes lättare, han skakade av sig snön som hade lagt sig i ett tjockt lager på hatten, på kragen, kappan, halsduken, stövlarna, överallt. Men han kunde inte skaka av sig och göra sig fri från den egendomliga känslan, det egendomliga dunkla obehaget. Någonstans långt borta hördes ett kanonskott. "Ett sånt väder!" tänkte herr Goljadkin, "det blir väl inte översvämning? Vattnet har bestämt stigit ordentligt."
    Han hade inte mer än sagt eller tänkt detta, då han upptäckte en gestalt som kom gående mot honom, antagligen en försenad nattvandrare som han själv. En struntsak, kan det tyckas, men herr Goljadkin kände sig av någon anledning besvärad, rentav ängslig och visste inte vad han skulle göra. Inte så att han var rädd för busar, men man kunde aldrig vara säker... "Fast vem vet," for det genom herr Goljadkins huvud, "den där figuren är kanske också ute i något ärende, han går väl inte omkring utan anledning utan har ett mål, och rätt som det är kanske han korsar gatan och knuffar till mig.""


Önskar Er en fin och solig söndag! 💚


24 kommentarer:

  1. Har inte läst något av de ryska författarna, i alla fall inte än. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte det är så god idé att börja med just denna då. Men "Spelaren" verkar de flesta gilla! :)

      Radera
  2. Det känns inte som att det är dags för mer Dostojevskij riktigt än, men det kommer nog :)

    SvaraRadera
  3. gillar Dostojevskij men denna har jag inte läst, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte en av de bästa, enligt mig. Men intressant att ha läst nu i varje fall.

      Radera
  4. den här har jag inte läst, men det ska jag göra vid tillfälle. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, men rätt trögläst.

      Radera
  5. Tack för smakbiten, har läst en av Dostojevskij men det känns som hundra år sen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev ett rejält glapp för mig med, men nu är jag igång igen! :)

      Radera
  6. Tack för smakebiten, har inte läst boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte en av de bättre (enligt mig) tyvärr.

      Radera
  7. Den har jag inte läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror kanske inte den är så välkänd?

      Radera
  8. Har inte läst någon av de stora ryska författarna, men en dag kanske ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara läst lite Gogol och mycket Dostojevskij, gillar Dostojevskij för det mesta, men denna var lite väl trögläst, tyckte jag.

      Radera
  9. Den här har jag inte läst men kan tänka mig att göra det någon gång.... tack för smakbiten! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske gillar den, många verkar göra det. Inte så överförtjust för egen del.

      Radera
  10. Den här vill jag läsa framöver. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fördelen är att det är värt att prova läsa Dubbelgångaren då den bara omfattar lite drygt 150 sidor. Så tycker man som mig att den var lite småjobbig att komma igenom underlättar det ju en del. :D

      Radera
  11. Dostojevskij har jag kvar... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns mycket bra att välja bland. :)

      Radera
  12. Tack för smakbiten! Har inte läst något av Dostojevskij ännu men har tre stående i hyllan sedan många år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska vara läge för det också. ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)