torsdag 11 maj 2017

Helgfrågan v. 19

Mias bokhörna arrangerar helgfrågan. Den här veckan får vi frågor x 4, och då gäller det att vara lite förutseende angående fredagens bestyr kring detta:

"Vad äter ni? (gärna recept) Vad läser ni? Vad ska ni titta på film/tv-serie, eurovision eller bio? Vad smaskar ni på?"

Funderar på att ställa in ett paket fryst makrill i kylen i kväll, för att göra Makrill i kokossås till middag i morgon. Toppengott! Gillar att bena ur makrillfiléerna, det går så bra med pincett och benen sitter i en enda jämn rad i mitten av filéerna längs med, så det är lätt. Receptet är även mejerifritt.

Sändebudet av Gustafson & Kant, väldigt bra och spännande. Hunnit halvvägs.


Med risk att verka "mossig"... gillar ju Antiques Road Trip, men inte lika förtjust i de avsnitt som går nu som kallas Celebrity Antiques Road Trip, där kändisar hänger på antikexperterna, tycker det då blivit lite smått flamsigt och tramsigt.

Åh, visst! Cravings kan vi väl alla ha lite till mans emellanåt, mer eller mindre. Saltlakritsmandlar är då den största favoriten! Snabbfixat dessutom. Inget socker såklart, men den med högt blodtryck bör förstås vara försiktig med lakritspulver (i sådana fall kanske dessa pepparkakskryddade mandlar passar bättre).

Jamen det där var ju inte så svårt! Krävde inte så mycket tankeverksamhet heller.😁


(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)

18 kommentarer:

  1. Sändebudet ligger och väntar att bli läst här också!

    SvaraRadera
  2. makrill i kokossås låter inte göteborgskt....

    SvaraRadera
  3. Sändebudet ska jag lyssna på har jag tänkt. Lakrits får jag inte äta, men förra julen syndade jag och gjorde lakritsmandlar så nu har jag förätit mig på det, hihi.

    SvaraRadera
  4. Aha man ska inte äta lakrits om man har högtblodtryck, blir det högre då?

    SvaraRadera
  5. Makrill och kokos låter verkligen annorlunda!

    SvaraRadera
  6. Jag tycker också om Antiques Road Trip! Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  7. Låter lovande, ha en skön helg!

    SvaraRadera
  8. Makrill i kokossås låter ju helt fantastiskt, älskar makrill. Brukar inte äta så mycket av den, tyvärr, för jag brukar få äta den i flera timmar sedan :o

    SvaraRadera
  9. Makrill i kokossås lät intressant.

    SvaraRadera
  10. mamma gjorde så god makrill dock icke i kokossås. låter exotiskt. jag gillar lakrits men jag är medveten om att det är blodtryckshöjande. som så mycket annat...

    SvaraRadera
  11. Det där programmet kanske dottern skulle vara intresserad av...

    SvaraRadera
  12. Jag vet knappt hur makrill smakar men förstod att det var en bra fisk att äta när jag läst Food Pharmacy. Saltlakritsmandlar har jag inte hört talas om tidigare men det måste jag testa någon gång! Det är många som inte äter socker nu på jobbet så det kommer mer och mer alternativa saker när vi har vårt gruppfika. Som att även skära upp melon eller ha med nötter av olika slag (som tur vad så är ingen allergisk än där).

    SvaraRadera
  13. Saltlakritsmandlar lät ju spännande! Synd att jag inte äter varken nötter eller lakrits numera men intressant lät det verkligen :)

    SvaraRadera
  14. Makril i kokossås låter annorlunda, äter inte fisk men kokos kan vara gott i vegetariska maträtter. ;) saltlakritsmandlar låter spännande, skulle jag kanske ta och testa någon gång ;) sändebudet har jag tänkt lyssna på framöver.

    SvaraRadera
  15. Saltlakritsmandlar låter gott! Det måste jag testa någon gång!

    SvaraRadera
  16. Sändebudet ska jag så småningom kanske läsa :)

    SvaraRadera
  17. Jag lagar sällan makrill, kanske det vore en fisk att prova.

    SvaraRadera
  18. Jag har inte sett ett endaste TV-program och inte läst en enda ynka rad, men jag har firat rejält.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)