fredag 19 maj 2017

Helgfrågan v. 20 och Bokbloggsjerka 19 – 22 maj

På fredagarna arrangerar Annikas litteratur- och kulturblogg bokbloggsjerka. Så här lyder frågan den här gången:

"Denna vecka blir det en suuperlätt fråga: vad läser du just nu?"


Mias bokhörna arrangerar dessutom helgfrågan. Den här veckan får vi där även en bonusfråga vilken matchar jerkafrågan ovan (därför puttar jag ihop dem båda i samma inlägg och hoppas ingen misstycker):

"Vilken är din sämsta läsmånad och varför tror du det är så? Bonusfråga: Vad läser du just nu?"

Har ingen sån specifik sämsta läsmånad, en lässvacka kan komma när som helst och bero på vad som helst. Mer uttömmande svar än så blir det inte på den frågan, går därför "all in" för bonusfrågan och jerkafrågan istället!


Dubbelgångaren av Fjodor Dostojevskij


Det räcker nog med själva avslutningen av baksidestexten som en liten "teaser" (ja, alltså... funkade som en sån för mig i varje fall!😊):

..."Berättelsen om Goljadkin och hans dubbelgångare är ett av Dostojevskijs många lysande mästerverk och ingår i hans brett upplagda studie av det outgrundliga mänskliga psyket. Den från början enkla berättelsen om en grå tjänstemans ensamhet växer till en spännande roman om jagets utsatthet, en självkänslans thriller."


(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här)

och...

(Bokbloggsjerkan samt länkar till andras svar hittas här)


Trevlig helg!
🌞


16 kommentarer:

  1. Det kan ju alltid hända saker som man får mindre tid att läsa - svårt att förutsäga.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst något av ryska klassiska författarna, den boken verkar rätt tung men den är säkert intressant :)

    SvaraRadera
  3. Jag bävar lite för juli och läsutmaningen jag har då, en rysk klassiker på 500+ sidor..

    SvaraRadera
  4. den skrivningen lockar mig också. har läst annat av Dostojevskij, men inte denna

    SvaraRadera
  5. Detta var en bok av Dostojevskij som jag inte läst. Blev helt klart sugen!

    SvaraRadera
  6. Ja, en lässvacka kan komma när som helst. Dostojevskij har jag inte läst.

    SvaraRadera
  7. Den låter intressant :)

    SvaraRadera
  8. Det var väldigt längesedan jag läste något av Dostojevskij. Kanske är dags igen.

    SvaraRadera
  9. Den här har jag inte läst av Dostojevskij. Senast försökte jag med Idioten men det gick inte så bra, orkade inte läsa ut den. Men är sugen på att läsa fler böcker av D. Kanske skulle testa denna någon gång ;)

    SvaraRadera
  10. Jag har så vansinnigt svårt för de klassiska ryska författarna, men hoppas du får en fin läsupplevelse i alla fall. :)

    SvaraRadera
  11. gillar Dostojevskij, denna har jag inte läst

    SvaraRadera
  12. Dubbelgångaren har jag inte läst, men jag gillar de ryska klassikerna, så det får nog bli framöver.

    SvaraRadera
  13. Det där lät intressant. Kanske en bok att läsa i sommar, då jag tänkt läsa äldre litteratur/hyllvärmare. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  14. Det var lite lustigt att det var samma fråga.

    SvaraRadera
  15. Har inte läst något av den författaren.

    SvaraRadera
  16. Sämsta läsmånaden varierar för mig också.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)