torsdag 25 maj 2017

Helgfrågan v. 21


Mias bokhörna arrangerar helgfrågan. Och så här löd veckans fråga (med bonusfråga):

"Hur ser din bokönskelista ut?
Veckans bonusfråga(förutom tips på hur man botar huvudvärk): Vad ska du köpa till din mamma på mors dag? "

Närmast förestående att önska är väl då böckerna som skall lånas på bibblan i morgon. Känner liksom inget behov av att köpa böcker till mig själv längre. Bokhyllorna är rätt fulla ändå. Kommer alltså att låna dessa som jag fått för mig att jag önskar läsa:


Ett anspråkslöst förslag och efterskrift och andra smärre skrifter
av Jonathan Swift

... och ...


Djurfarmen av George Orwell


... samt kanske även, om den finns inne;


Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood


Svar på bonusfråga: Önskar sig inget, men har jag lust får jag gärna fixa gott fröknäcke, t.ex. det här (recept hämtat ur Jonas paleokök av Jonas Lundgren):


Såklart jag har lust! Behöver det inte vara Mors dag för att fixa. 😊

Den här hjärtevärmande novellsamlingen hade varit toppen att ge bort som häftad pappersbok:


Mysrys Novellsamling av Kim M. Kimselius

... men har ju precis nyligen avslutat den e-boken, så det får bli till ett senare tillfälle. 😁

I slutet av boken finns ett så fint och sant visdomsord också:
"De verkligt stora människorna
är dem som får andra
att känna sig stora"


(Anna Hallén har många kloka tips, det här kanske kan vara något att ta till sig vad gäller huvudvärk Mia?)


(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)


26 kommentarer:

  1. Jag har en allt för lång lista med böcker jag önskar mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Listor på böcker man vill läsa kan bli väldigt långa. ;)

      Radera
  2. Svar
    1. Läst den på engelska för länge sedan, dags för omläsning i svensk översättning nu. ;)

      Radera
  3. Fröknäcket låter gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt gott, och otroligt enkelt att göra.

      Radera
  4. Ett anspråkslöst förslag och Djurfarmen (som den hette när jag läste den) tyckte jag väldigt mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett anspråkslöst förslag gick snabbt att läsa, rätt vidrig satir egentligen.

      Radera
  5. The Handmaids Tale läste jag för många herrans år sedan och gillade. Har funderat på att läsa om men det har inte blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände faktiskt inte till den förrän senaste året, tack vare bokbloggare förstås. ;)

      Radera
  6. Tjänarinnans ber'ttelse är jag så nyfiken på.

    SvaraRadera
  7. Animal Farm är en av mina verkliga favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den bra, absolut värd en omläsning!

      Radera
  8. Ja, bibliotek är bra. Jag är också nyfiken på Tjänarinnans berättelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle bli väldigt kostsamt att köpa alla böcker, framförallt nya böcker.

      Radera
  9. Jo, biblioteket är ett bra ställe att gå till med sin önskelista!

    SvaraRadera
  10. Bibliotek är guldgruvor. Jag lånar de flesta av mina böcker men det blir nog några bokinköp nu i sommar. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöker alltmer hålla mig ifrån att köpa, gjorde det mer förut, utnyttjar biblioteket mer nu.

      Radera
  11. fröknäcket är jättegott!

    SvaraRadera
  12. Margaret Atwood vill jag läsa också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ställt mig i kö för ett lån av den.

      Radera
  13. Margareta Atwood vill jag gärna läsa. Men det är väl superbra att fixa något till lilla mamma eller sköta markservicen den dagen. Tack för huvudvärkstipsen, sitter med kaffe nu.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)