måndag 8 maj 2017

Tematrio - Flickor

Veckans tematrio presenteras som vanligt av Lyrans Noblesser:

"Berätta om tre bra romaner som handlar om flickor!"

Första gången jag känner mig 100% nöjd med mina val, underbara böcker alla tre!:


Carrie av Stephen King
(Bild lånad hos Följeslagarna)

Stephen Kings debutroman handlar om den i skolan mobbade 16-åriga flickan Carrie White. Omedveten om det själv sitter hon inne med övernaturliga förmågor som visar sig då hon blir arg, någon sorts telekinetisk och telepatisk kraft. Hemförhållandena är inte bättre heller, hennes mor är psykiskt labil och en religiös fanatiker. Carrie blir av de andra eleverna i skolan bjuden på en skolbal, det hon inte vet är att man planerat utsätta henne för ett practical joke - extra large - med ett par hinkar grisblod i beredskap. Vad som händer på balen, under vägen när Carrie sen tar sig därifrån och vidare hur det blir då hon kommer hem till sin ruskiga morsa... Nope! Det avslöjas inte här.


Flickan med gåvorna av M.R. Carey

Melanie är en ung flicka som Dr Caldwell kallar "vårt lilla geni". Hon och de andra barnen hämtas varje morgon från sina celler till de dagliga lektionerna i militärbunkern. De spänns fast i rullstolar under beväpnad bevakning och transporteras av vakterna till lektionssalen. Utanför bunkern finns ett postapokalyptiskt England. Existerar en framtid för mänskligheten och kan Melanie bli en del av det framtidshoppet?


Coraline av Neil Gaiman

Flickan Coraline flyttar tillsammans med sina föräldrar till ett mystiskt hus. Där finns det en dörr som leder till en spegelvärld, en förvrängd verklighet. Blir Coraline fångad i den andra världen bakom dörren? Coraline är klipsk, modig och vill bli tagen på allvar, orädd utforskar hon sin omgivning och får vägledning av en svart katt.

animated-cat-image-0338


24 kommentarer:

  1. Coraline gillar jag! Och Carrie minns jag ju såklart. Bra trio!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carrie är en sån bok man minns otroligt väl, trots att det var så väldigt länge sedan den lästes, borde läsa om. ;)

      Radera
  2. Carrie skulle jag vilja läsa.

    SvaraRadera
  3. har varken läst King eller Carey. Gaiman har jag svårt för, men kom på nu att jag har en film på CD som heter Coraline. tänk om jag skulle se den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte sett som film, men blev väldigt förtjust i boken. :)

      Radera
  4. Coraline är verkligen en väldigt bra bok!

    SvaraRadera
  5. Å, Carrie, hur kunde jag glömma henne??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det var ju så länge sedan! Inte konstigt alls att det faller bort då. :)

      Radera
  6. Har inte ens läst Carrie, tror jag. Tar dina tips på största allvar! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carrie är bra! Men smaken kan ju vara olika, allvarligt talat... ;)

      Radera
  7. Börjar bli lite nyfiken på Flickan med gåvorna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs! Den är toppen, mycket tänkvärd.

      Radera
  8. Har läst både Flickan med gåvorna och Coraline och båda är jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har vi samma smak där. ;)

      Radera
  9. Carrie är bra, både som bok och film (den med Sissy Spacek, inte remaken). De andra två vill jag läsa. Neil Gaiman är en favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara sett den med Sissy Spacek, och du har säkert rätt.

      Radera
  10. Vilken bra trio! Carrie har jag bara sett och inte läst och andra boken har jag inte heller läst men den verkar bra. Coraline har jag både läst och sett och gillar mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flickan med gåvorna blev jag väldigt förtjust i, mycket intelligent historia på många sätt.

      Radera
  11. Ettan och trean är båda extremt bra, nummer två står på min evighetslånga vill-läsa-lista =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flytta upp tvåan på den där långa listan, den är värd det! Också extremt bra. :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)