fredag 9 juni 2017

Bokbloggsjerka 9 – 12 juni

På fredagarna arrangerar Annikas litteratur- och kulturblogg bokbloggsjerka. Så här lyder frågan den här gången:

"Vilket är ditt tidigaste och/eller starkaste minne av böckernas underbara värld?"

Magi för mig som barn: Allrakäraste Syster av Astrid Lindgren, illustrationer av Hans Arnold. Läsålder 3-6 år.

Minnet:

Snälla och roliga tvillingsystern/bästa kompisen Ylva-li, de ståtliga hästarna, gulliga hundarna Ruff och Duff, äventyret i en spännande värld, mystiken, det kusligt otäcka och det förunderligt vackra, påhittiga lekfullheten och hemligheterna, sorgen och saknaden över det förlorade, glädjen och omsorgen inför det nya och fina.

Mycket känslor, stämningsfullt, fängslande... lite läskigt mitt i, och till sist ett lyckligt slut. 😉

Hade nog allt (som då tilltalade en liten tjej som mig) den där fantastiska boken, och trots att det var så länge sedan minns jag den så tydligt. Måste helt klart vara mitt tidigaste minne vad gäller starkaste upplevelse av en bok. Och vet ni vad? Den finns fortfarande på förlaget Rabén & Sjögren (3:e upplagan):

"Berättelsen om Barbro och hennes hemliga tvillingsyster Ylva-li, med magiska bilder av Hans Arnold, har blivit kult bland bilderboksälskare.

Är det sant att tvillingsystern Ylva-li bor under en rosenbuske längst bort i trädgården? Där klättrar Barbro ner en dag när hon är trött på sin lillebror och inte vill känna sig ensam längre. Nere i underjorden väntar fantastiska äventyr på de två systrarna. De får leka i gyllene salar, rida i natten genom Hemska Skogen på varsin häst och får varsin pudel, Ruff och Duff. De två systrarna tycker så mycket om varandra och har ett hemligt språk som bara de förstår."


Trevlig Helg!
animated-butterfly-image-0281


22 kommentarer:

  1. Hm, inte dumt att ha sådana minnen, underbara Astrid Lindgren ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt fina minnen Lindgrens böcker gav oss när vi var barn. :)

      Radera
  2. Hans Arnold som illustrade så himla fint👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantasifullt och magiskt! :)

      Radera
  3. Hans Arnolds illustrationer är så liv- och fantasifulla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket speciella och säregna.

      Radera
  4. Vilket härligt minne :) Astrid Lindgren läste inte jag som barn, men jag har läst och sett filmatiseringarna med våra barn. Hoppas att de kommer att ha fina minnen från de berättelserna, jag måste fråga dem i morgon vad de minns av dem.

    SvaraRadera
  5. Just den boken av Astrid Lindgren har jag inte läst. Roligt att du tog upp den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att den på senare tid blivit kult bland bilderboksälskare (som nämns i texten) visste jag inte om, men så var det också väldigt länge jag själv läste den. ;)

      Radera
  6. Svar
    1. Så är det! Bokminnen kan vara ljuvliga. :)

      Radera
  7. En av Lindgrens bästa berättelser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidlös också, tror även barn idag kan uppskatta.

      Radera
  8. Den berättelsen tyckte jag också mycket om!

    SvaraRadera
  9. Åh vet att jag läste den som liten och verkligen gillade den :)

    SvaraRadera
  10. Ja men den här har jag läst när jag var liten!! Den var så bra!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många verkar ha läst! Kul! :)

      Radera
  11. Hej du besläktade själ! Jag skrev om precis samma bok :-)
    https://kattslavenkoko.wordpress.com/2017/06/12/ett-maste-du-veta/

    Men lustigt nog uppfattar jag slutet som sorgligt. Den underbara underjordiska världen försvinner tillsammans med systern, som tycker bäst om henne av alla. Visserligen blir det bättre i den egna världen, men ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, "fantasivärlden" försvinner, men det dyker ju upp något ulligt sött åt henne att ta hand om där på slutet i den verkliga världen, och en lillebror var ju inte så tokigt ändå... om jag nu inte minns helt fel. :D

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)