torsdag 8 juni 2017

Helgfrågan v. 23

Mias bokhörna arrangerar helgfrågan. Det här är veckans fråga:

"Vad tycker du om överraskningsexemplar?"

Sicken tur att jag kan svara på den frågan, har ju fått mitt livs första överraskningsexemplar, minsann!😀

Och mina värsta farhågor besannades inte alls, för det handlade varken om Stora boken om avancerad knyppling av spetsar eller Guiden till den perfekta garderoben för stilsäker outfit... puh! vilken rackarns tur.😅

Kommit på att jag tycker mycket om överraskningsexemplar, där den som skickar har koll.

Har tidigare för recex alltid blivit tillfrågad via mail om det funnits intresse för en speciell bok som erbjudits, eller om något önskats ur förlagskatalog med nyutgivning.

Men så helt nyligen då alltså; ta-da!:


Bokfabriken verkar ha stenkoll på vad jag gillar. Vit syren av Cecilia Sahlström är en psykologisk thriller, och den sorten är extra spännande enligt mig. Författaren har 20 års erfarenhet från polisyrket och en sådan erfarenhet brukar ju dessutom skvallra om god kvalité och trovärdighet när det gäller en kriminalroman, inte sant?

Vit syren är första boken i en planerad serie om kom­missarie Sara Vallén och inspektör Rita Anker:


"Försommaridyllen spricker när en ung tjej hittas brutalt misshandlad i Lunds stadspark. Gärningspersonens tillvägagångssätt verkar ha symbolisk betydelse och i offrets hand vilar en kvist av en sällsynt vit syren.

Kommissarie Sara Vallén vid våldsroteln i Lund blir tilldelad fallet, men hennes utsikter att vara en del av lösningen försvinner snabbt när hennes son blir huvudmisstänkt. Trots att hon är berövad sina befogenheter känner hon sig tvungen att lösa fallet. Hon måste rädda Johannes. Hennes son skulle aldrig göra någonting sådant. Aldrig.

I Vit syren sätter Cecilia Sahlström mänskligt förfall i kontrast till lärdomsstadens polerade yta."


Så värst sällsynt är nu inte den vita bondsyrén som blommar för fullt hos oss här i Uppland idag, men den doftar ljuvligt. Syrenernas tid och gullregnens månad, ack så kort, går den inte att försöka bromsa in på något vänster? 😉



(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)

27 kommentarer:

  1. Vit syren hittade hem till mig också och den verkar väldigt spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va bra! Helt klart spännande. :)

      Radera
  2. Den boken kanske är jättebra - men hur många serier om svenska poliser kan vi klara av???

    SvaraRadera
  3. Åh Vit syren skulle gärna få hitta hem till mig också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då håller jag tummarna för det. ;)

      Radera
  4. den har jag inte sett till!

    SvaraRadera
  5. Den fick jag med och visst verkar den superbra, den blev jag verkligen glad för. Men vissa andra böcker, njaa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, man kan ju inte gilla allt. ;)

      Radera
  6. Svar
    1. Passar ju bra för årstiden med den boken nu. :D

      Radera
  7. Den har jag sett lite överallt den senaste tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dyker upp lite här och var. :)

      Radera
  8. Jag la märke till den redan när den släpptes på ett annat förlag (förra året?), men jag vet inte om jag vågar läsa den. Författaren är gammal kollegas fru :o

    SvaraRadera
  9. Den hade jag gärna sett hitta hem även till mig =) Den verkar vara en bok som skulle passa mig utmärkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt, då hoppas jag den hittar hem till dig oxå. :)

      Radera
  10. Vad trevligt med överraskningsexemplar. :) verkar spännande ;)

    SvaraRadera
  11. Psykologiska thrillers gillar jag också, ser fram emot att läsa vad du och andra kommer att tycka om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passar bra med thrillers på sommaren... eller ja, egentligen passar det väl bra hela året runt faktiskt. ;)

      Radera
  12. Den lät intressant. Men den har inte hamnat i min hög än :-)

    SvaraRadera
  13. Ja, om förlagen har koll på vad man gillar så kanske inte ett överraskningsexemplar är så fel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då känns det välkommet! :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)