måndag 12 juni 2017

Tematrio - Katastrofer

Veckans tematrio presenteras som vanligt av Lyrans Noblesser:

"Berätta om tre filmer/böcker/målningar o s v som handlar om katastrofer"

Testar en av varje:


Slottsbranden i Stockholm den 7 maj 1697 (1866)

Änkedrottning Hedvig Eleonora stöttas av nyblivne kung Karl XII på väg ut ur det brinnande slottet Tre Kronor.

Dramatisk målning fylld av fruktan och desperation. Slottsbranden i Stockholm den 7 maj 1697, vilken katastrof...

Målningen är gjord av Johan Fredrik Höckert och är från 1866. Finns att beskåda på Nationalmuseum.




Filmen Den perfekta stormen från år 2000 handlar om kapten Billy (George Clooney) som inte anser sig tjäna tillräckligt och därför ger sig ut tillsammans med besättningen trots att stormvarning utfärdats över östra Nordatlanten.

Och vilken storm sen, blir förstås rena katastrofen...

Filmen är verklighetsbaserad och fiskebåten hette Andrea Gail även på riktigt. Ruskigt spännande film, en nagelbitare.




Ännu mera vatten, fast på ett annat sätt... Spänningsromanen Fallvatten av Mikael Niemi.

Naturkatastrof följer på att dammarna brister vid Lule älv och vattenmassorna de bara väller fram och skövlar allt i sin väg, skog, hus, bilar, folk. Kan man verkligen kalla katastrof... Hugaligen!

Norrländskan hade en intressant artikel (i samma veva som då romanen kom ut) angående skräckscenariot, utifall det skulle hända på riktigt.


18 kommentarer:

  1. Höckerts tavla är fin.

    SvaraRadera
  2. Den perfekta stormen är en av de filmer som går på tv gång på gång i olika kanaler. Fallvatten har jag läst och tyckte den var överraskande bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade ingen aning... har inte många TV-kanaler och de få som finns trasslar ofta (så är det med TV-antennmottagning i digital version). ;) Visst överraskade Fallvatten, var bättre än jag trodde.

      Radera
  3. fin tavla. Den perfekta stormen har jag sett lite då och då. Fallvattnet har jag inte läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fallvatten är bra och otäck. Rekommenderas!

      Radera
  4. Fallvatten är jättebra! Men så intensiv. Jag kände mig alldeles manglad efter läsningen.

    SvaraRadera
  5. Den perfekta stormen är riktigt otäck, tycker jag. Har svårt för det där med djupa och farliga vatten :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stor respekt för sådant, så visst blir allt detta vatten kusligt på det där sättet. ;)

      Radera
  6. The Perfekt Storm har jag sett och Fallvatten har jag läst. Båda är spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stora upprörda vattenmassor blir både spännande och skrämmande i all sin kraftfullhet.

      Radera
  7. Den perfekta stormen har jag tänkt kolla på men avstått pga sorgligt. Fallvatten bör jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oerhört skrämmande och sorgligt, men vilken film!

      Radera
  8. Det är hemskt när det brinner, slott eller vad det nu kan vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både eld och vatten i okontrollerade former skrämmer. Man har all anledning av känna respekt och varsamhet inför sådant...

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)