måndag 3 juli 2017

"Vit syren" av Cecilia Sahlström

Vit syren av Cecilia Sahlström. Förlag: Bokfabriken. Läste boken som recensionsexemplar (inbunden).

"Försommaren är sådär ljuvlig som bara en försommar kan vara, men den lundensiska idyllen blir snart dunkel. En ung tjej hittas brutalt utnyttjad i Stadsparken. I sin hand håller hon en syrenkvist.

Kommissarie Sara Vallén vid våldsroteln i Lund blir tilldelad fallet. Hennes verklighet svänger snabbt och utredningen kompliceras när hennes son misstänks för brottet. Men hennes son skulle aldrig göra någonting sådant. Aldrig.

I den psykologiska thrillern Vit syren sätter Cecilia Sahlström mänskligt förfall i kontrast till lärdomsstadens polerade yta. Boken är första delen i serien om kommissarie Sara Vallén och inspektör Rita Anker."

Det här var en spännande thriller som väckte tankar (så i den här recensionen väljer jag att fokusera på just dem), dessutom är Vit syren oerhört lättläst genom ett bra driv i handlingen och korta kapitel. Nog var den en aning alltför tuff för mig, men inblickar i en brutal och hård värld (när det gäller moderna kriminalromaner) är ju mer regel än undantag numera och de flesta kanske inte reagerar på den saken lika starkt som mig.

Barn och unga som far illa, hamnar utanför välfärdens s.k. sociala trygghet och vilka sen inte fångas upp av samhällets sociala skyddsnät, hur viktigt är det inte att sätta fokus på sånt? Den här romanen gör det, och det tycker jag är väldigt bra. Pedofiler är väl sen också något av det värsta man kan tänka sig att läsa om, oerhört hemskt och motbjudande ämne. Man vill så ofta helst inte veta, inte bli medveten om att sådana ondskefulla handlingar och våld/misshandel existerar, det blir liksom övermäktigt att ta in. Men blir verkligheten bättre för att vi blundar, och vad händer i sådana fall med de barn och andra drabbade som blir utsatta?

Nu är det här förstås bara en fiktiv roman, men författaren till boken har tjugo års erfarenhet som polis och har dessutom arbetat som chef för familjevåldsroteln vid polismyndigheten i Skåne, så där finns ju helt klart en genuin erfarenhets- och kunskapsgrund som säkert ger en fingervisning om att en realism finns, i polisarbetet, i den beskrivna sociala misären, i människors livsvillkor, o.s.v.
För egen del tycker jag det är oerhört viktigt med skönlitteratur som gör oss uppmärksamma på sådant som absolut kräver vår uppmärksamhet. Handlingen i Vit syren visar säkert upp en fiktiv spegling av den mänskliga brutalitet och ondska som förekommer i vår verkliga värld, även om det som här blir otäckt i övermått.

Helst vill man ju ändå alltså undvika att vara någon som väljer att inte kännas vid allt ont som människor gör varandra, och inför det ständigt oroande nyhetsflödet kring sådant alltid agerar med frånvänd tystnad. Min oförmåga (eller ens vilja) att förstå att samhället har blivit så mycket hårdare och mer hotfullt, vad gäller ökad brottslighet och våld, kräver möjligtvis den här typen av böcker, samt att jag skriver om dem... men inte för ofta, det skulle jag inte orka med. Det är lite tvehågset, och den här lite udda bokbloggsrecensionen var svår att skriva.

En annan sak som fick mig att tänka till var hur utomstående vittnen själva kan blir anklagade för de brott vilka de själva anmäler, på det vis Sara Valléns son Johannes utsattes för i romanens handling. Är sådant vanligt i verkligheten? Man undrar. I sammanhanget vill jag ändå också nämna att det finns ljusglimtar av medmänsklig värme som väger upp allt det mörka och råa i den här romanen, tyckte så oerhört mycket om hur Sara och hennes exmake Göran slöt upp och stöttade sin son Johannes där hemma vid köksbordet, oerhört fint och känslosamt berättat. Sådana scener är absolut helt nödvändiga i den här typen av böcker med så mycket svärta.

Sammanfattningsvis är det här en spänningsroman jag rekommenderar er att läsa, men man får vara beredd på en brutalitet och råhet som går ända in i märg och ben. Men kanske är det just sånt som kan ruska om oss lite i vår trygga livssituation för att ge notis om samhällets avigsidor, om den uppvisade perfekta och polerade ytan som kan dölja så mycket därinunder. Vit syren är första delen i en planerad bokserie om kommissarie Sara Vallén och inspektör Rita Anker (två starka karaktärer vars kommande "liv" jag gärna tar del av). Med anledning av hur tankeväckande den här första delen var, trots allt det jobbigt otäcka, kommer jag nog alltså att fortsätta läsa serien p.g.a., eller trots, den där realismen (för sanning att säga gör den ju även det otäcka ännu jobbigare), en realism vilken bara kan komma ur lång erfarenhet och god människokännedom hos berättaren.

Betyg: 3/5

Finns att köpa på:
BokusInbunden / E-bok / Mp3-skiva / Ljudbok
AdlibrisInbunden / E-bok / Mp3-skiva / Ljudbok
CdonInbunden / Mp3-skiva


10 kommentarer:

  1. Hej,
    Ville bara säga att det här var den mest fantastiska recension jag har läst! Jag är stum! Skulle gärna vilja skriva ett mail till dig, men har ingen mailadress! Finns du på FB, kan jag skicka på messenger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade din mailadress. Så nu har du ett mail! :)

      Radera
    2. Och det tackar jag för! Roligt att du gillade, jag tyckte om din bok och ser fram emot nästa. :)

      Radera
  2. Ja... jag är ju nyfiken alltså. Kanske läser jag den någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är vida mycket mer beläst vad gäller kriminalromaner än var jag är, så dina omdömen för den genren väger tungt. Så läs även denna, tror du kommer att gilla den. :)

      Radera
  3. Du är helt klart värd dessa lovord då du skrivit en mycket spännande berättelse med "verklighetskänsla" vilket känns som en viktig ingridients för mig. Dissar böcker som är fulla av faktafel. Alltför många polisromansförfattare gör dålig research. Jag läser därför gärna berättelse skrivna av de som kan jobbet och du har verkligen lyckats. Stort grattis och skynda dig att få färdigt del 2.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktafel och märkbart dålig research kan helt sant vara lätt irriterande. Men här slipper man verkligen sånt. Ser också fram emot att läsa nästa bok. :)

      Radera
  4. Den här står i min hylla också. Hoppas verkligen jag hinner med den i juli för den verkar SÅ spännande!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, OCH väcker många tankar efter att ha läst. Gillar såna böcker. ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)