torsdag 3 augusti 2017

Helgfrågan v. 31

Mias bokhörna arrangerar inför varje veckoslut helgfrågan. Frågan att svara på inför kommande helg är denna:

"Finns det någon bok du sett på bloggar eller Instagram på sista tiden som du blivit nyfiken på?
Bonusfråga: Har du någon ägodel som du håller extra kärt?
(OBS! Om man tycker Bonusfrågan är lite för privat så behöver man inte svara.)"

Stallo av Stefan Spjut har jag nog sneglat lite åt tidigare, men även nu på sista tiden. Borde ju helt klart kvala in på den preliminära läsplaneringslistan.😉

Magisk realism, fantasy, saga... Jag menar, hur fel kan det vara? Någon som läst?


Bonusfrågan:

Funderade på det här med bruksföremål man har svårt att byta ut, trots att de är både slitna och därav inte direkt så jättesmart att fortsätta använda. Ändå gör man det, av någon outgrundlig anledning. T.ex. den rostiga men redigt stabila planteringsspaden, där träknoppen upptill murknat och ger mindre trevliga blåsor i händerna. Är det att "hålla extra kärt" tro? 😊



Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.


26 kommentarer:

  1. Just när Stallo kom så var jag väldigt sugen, men då hittade jag bara ganska dåliga recension och suget försvann. Tyvärr känner jag mig fortfarande lite skeptisk, men nu har jag även hört bra saker så nyfikenheten har ökat igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var delvis småskeptisk sådär i början (kanske också nu - efter att ha läst igenom kommentarerna här nedan) även om beskrivningen till största del lät lockande. Blir helt sant lite veligt inför vissa böcker. :D

      Radera
  2. Stallo vill jag hemskt gärna läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir säkert en sån bok man gärna vill läsa, men inte tar sig an i första taget. Rätt tjock är den ju också, nästan 600 sidor...

      Radera
  3. Stallo är en sådan bok som inte alls jag får lust att läsa, tur att det finna andra böcker till mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en himla tur att det finns bredd på utbudet, trist skulle det vara annars och läslusten skulle sjunka betydligt. :D

      Radera
  4. Jag har läst Stallo och trodde att jag skulle älska den men tyvärr fastnade jag inte alls så mycket som jag trodde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det perspektivet och med en så tjock bok så får man nog bearbeta beslutet om den skall läsas eller ej. ;)

      Radera
  5. Jag blev helt fast när jag började läsa den, tyckte den var väldigt spännande. Dock lite väl äcklig (snuskig) och på tok för lång, sista fjärdedelen hade kunnat tas bort. Klart läsvärd ändå tyckte jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, lite både och då alltså. Orden "äcklig (snuskig)" avskräcker mig betydligt. :s

      Radera
  6. Jag kom inte på något svar på bonusfrågan i skrivande stund, lite för trött, men det finns nog grejer som jag tycker om lite extra och inte så gärna gör mig av med ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte bort från det mer "privata" som naturligtvis handlar om sådant som tillverkats av närstående eller saker efter någon i släkten, fotografier, ja allt sånt av affektionsvärde, känsloladdade saker som bär på positiva minnen... för såklart är det den typen av saker man allra mest håller extra kärt... men även extra "privat". ;)

      Radera
  7. Svar
    1. Börjat gjort det jag också faktiskt.

      Radera
  8. Svar
    1. Blir liksom inarbetade och så självklara att man knappt ser till skavankerna.

      Radera
  9. Stallo var en bok jag helt missat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev påmind om den rätt nyligen genom bokbloggare, hade glömt av den, finns risk att den faller i mer eller mindre medveten "glömska" igen... :D

      Radera
  10. Stallo låter verkligen härlig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst gör den! Åtminstone när det gäller beskrivningen för handlingen. Men jag vet inte... hela 592 sidor låter inte så härligt om den inte visar sig uppfylla förväntningarna. ;)

      Radera
  11. Stallo har gått mig helt förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan verkligen inte lägga märke till allt. Så inte konstigt alls. :)

      Radera
  12. Stefan Spjut har ju fått många lovord för sina böcker. den lilla trädgårdsspaden ser ut att vara en typisk kär ägodel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och dom lovorden lockar till läsning. :)

      Radera
  13. Näe, inte läst och har faktiskt inte ens hört talas om men ska definitivt kolla upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, gör det! Stallo och nu senast Stalpi, vill läsa dem båda, men så mycket annat kommer emellan. Verkar gå troll i det där. ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)