onsdag 23 augusti 2017

"Hon som vakar" av Caroline Eriksson

Hon som vakar av Caroline Eriksson. Bokförlaget Forum. Läste boken som recensionsexemplar (inbunden).

"Författaren Elena har nyligen separerat från sin man och bor tillfälligt i ett radhus utan mycket kontakt med omvärlden. Den enda hon träffar regelbundet är sin syster, men deras relation är ansträngd och fylld av hemligheter.

Håglös och med skrivkramp börjar hon iaktta grannfamiljen tvärs över gården. Bakom den prydliga fasaden tycks ett mörkt drama pågå mellan mannen och hustrun. Elena kan inte motstå impulsen att följa familjen Storm i smyg och ju längre hon går i sina ansträngningar, desto större blir oron för att något fruktansvärt är på väg att ske.

När tonårssonen Leo söker kontakt med Elena får hon direktinsyn i familjens liv. Det blir tydligt att hans mamma är en kvinna med ett mörkt förflutet, en kvinna kapabel till fruktansvärda handlingar. Elena dras in i en karusell som snurrar allt snabbare och som snart hotar att leda till katastrof för både henne och familjen Storm.

Hon som vakar är ett psykologiskt relationsdrama med skärpa, svärta och stor spänning. Var går egentligen gränsen mellan vansinne och förtvivlan?"

Har av författaren tidigare läst den psykologiska spänningsromanen De försvunna (en bok som på allvar fick mig att bli mer intresserad av just psykologiska thrillers); och dessförinnan även del ett och två i påbörjade bokserien "Svenska mord", spännande skildringar/tolkningar av kända historiska kriminalfall (Djävulen hjälpte mig om Yngsjömordet och Inga gudar jämte mig om Silbodalsmorden). Så helt givet var det därmed att jag även skulle läsa Caroline Erikssons nya roman Hon som vakar.

Det här är återigen en fängslande och välskriven thriller, tät och intensiv, en smart konstruerad historia som berättas med stor inlevelse och god människokännedom. Utan tvekan kan man kalla den en genuin bladvändare som är svår att släppa förrän sista sidan är läst.

Författaren är socialpsykolog och beteendevetare och detta är såklart till stor gagn för att kunna skapa sådana här trovärdiga historier, historier som befolkas av människor i olika jobbiga situationer där de blir utsatta för hög press, såväl inre som yttre. Personporträtten känns på så vis både sanna och fördjupade, man tror sig få en god inre bild av karaktärerna och förståelse för varför de reagerar samt agerar som de gör... tills man kommer till den oväntade twisten. För Eriksson har även en strålande talang att åstadkomma överraskande twister! Man börjar så småningom långsamt ana att något inte stämmer, sanningen vacklar och inget tycks vara som det först verkar.

Allt är sen heller inte bara mörkt, svårt och kämpande problematiskt, utan här finns också en medmänsklig omtanke som jag tyckte mycket om att den fanns med. T.ex. Elena och Leos dubbelriktade stöttande kontakt med varandra, samt hur Elena och hennes systers relation utvecklas i positiv riktning. Sen finns det i detta sammanhang, som gäller mänskliga relationer/kontakter, en mening i sista kapitlet som var så väldigt träffsäker och bra att jag blir tvungen att citera den (ingen spoiler):

"I verkligheten är det ont om pussel med bara två bitar."

Och så är det ju inte bara i fiktionens värld utan i våra högst verkliga liv också. Boken avslutades på ett sätt som jag tyckte var riktigt bra och samstämmigt med historien i övrigt.

Lite kort om handlingen:
Författaren och lektören Elena har just separerat (under en prövotid) från sin make och flyttat in i ett tillfälligt boende i ett radhusområde. Utöver sporadiska uppdrag för lektörstjänst ligger det egna författandet nere p.g.a skrivkramp och depression. Kontakten utåt står på sparlåga förutom att hon träffar sin syster en gång i veckan över en gemensam middag. Genom sitt köksfönster börjar hon lägga märke till att något inte står rätt till hos grannarna, det hon tolkar genom sina betraktelser blir till en idé för ett bokmanus. Tonårssonen i grannfamiljen söker kontakt med Elena och genom Teo får hon fler bitar ur deras liv. Vartefter hennes skrivande fortskrider tycks fantasi och verklighet gå in i varandra med en viss obehaglig synkronicitet. Elenas skrivande verkar få följder för vad som sker mellan makarna i grannfamiljen och vad som är på väg att hända, något som Elena känner sig vara den enda att kunna stoppa.

Finns det då något negativt att säga om den här ruskigt spännande romanen? Nej, det gör det faktiskt inte. Det här är toppklass och alla som gillar spänningsromaner bör verkligen inte missa Hon som vakar. Själv kommer jag nog framöver att försöka vaka en aning över hur den här boken kommer att klättra stadigt upp till topposition på alla försäljningslistor, för det måste den ju bara göra.😊

Tidigare blogginlägg om boken finns här (smakbit).

Utsåg Hon som vakar till att bli "Månadens bästa bok" för augusti.

Betyg: 5/5

Finns att köpa på:
BokusInbunden / E-bok
Adlibris: Inbunden / E-bok / Ljudbok
CdonInbunden

Andra bokbloggare om Hon som vakar:
Just här - just nu
Lottens Bokblogg
Johannas Deckarhörna
Boklysten


14 kommentarer:

  1. Jag har sett att många tycker ungefär som du om den här boken. Jag känner mig litet som i Kejsarens nya kläder, vad är det ni ser som jag missar? :) Jag tyckte inte att det var spännande alls, mest för att jag förstod redan i början hur författaren planerat intrigen. Det kändes litet snopet, jag hade sett fram mot den här boken så mycket. Men visst var den bra, men enligt mig mer lagom bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men sådär kan det ju vara ibland, inget fel i det. Alla tänker och tycker olika, helt i sin ordning. :)

      Radera
  2. Jag blir typ mållös (och för det krävs en del, kan jag meddela) av din fantastiska recension. Ska plocka fram den i stunder av tvivel och ångest framöver! Stort tack för att du läste och tog till dig min Elena��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvivla inte, skriv! Du gör det så strålande bra. :)

      Radera
  3. Ja det var en fin recension, jag har läst den och ska skriva om den snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra! Kommer att kika in och ta del av din recension då. :)

      Radera
  4. Har inte läst något av författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Rekommenderar verkligen.

      Radera
  5. Jag har bara läst Djävulen hjälpte mig, som jag verkligen tyckte om. Ändå har det inte blivit fler, trots att det står två (tror jag) i hyllan.

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst något av författaren men blir lite sugen.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)