söndag 17 september 2017

En smakebit på søndag: Döden ingen ser

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Min smakbit idag hämtas från den psykologiska spänningsromanen
Döden ingen ser av Anne-Marie Schjetlein.

Det är kväll på akuten och det har varit en tufft arbetspass för den slutkörda sjuksköterskan Lotta. I ett rum där hon arbetar med en pojke som kommit in efter dygn med kräkningar och diarréer, öppnas dörren och läkaren Viola kommer in (sidan 34):

   "Hur går det?"
   Lotta tyckte det var både ovanligt och skönt att få frågan från en doktor, de flesta höll hårt på gränserna mellan yrkena. Det var meningen att de skulle vara ett team, men det kändes inte alltid så. På något sätt fick Viola det att kännas lite mindre ensamt genom sin enkla fråga och närvaro. Den kvinnliga läkaren hade sina sidor, men just i kväll välkomnade Lotta hennes sällskap och intresse. Hon tog pojkens slappa arm och synade armvecket.
   "Är det svårt att hitta ett kärl? sa Viola.
   "Ja, men jag tror det ska gå nu."
   Lotta såg i ögonvrån hur läkaren dröjde sig kvar.
   "Kan jag göra något?"
   Ja, ge mig en dräglig arbetsmiljö och tappa ur stressen som kokar i mitt blod.
   Lotta insåg det omöjliga i önsketänkandet.

Det här är den tredje fristående romanen i serien om kirurgen Andreas Nylund, och det blir den första bok jag läser av författaren Anne-Marie Schjetlein. Tidigare titlar i serien: Döden kvittar det lika och Döden den bitterbleka. Känner att det ligger nära till hands att jag kommer att läsa dessa två också.
Ja jösses hörrni! Hur skall man få tid att läsa allt man vill?😅


Fler smakbitar hittas här.

Ha en fortsatt skön (och stressfri) söndag!
💗


11 kommentarer:

  1. Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Jag har skaffat mig första delen, men har inte läst den än :)

    SvaraRadera
  3. Jeg tror det er et meget tøft yrke og mange tøffe opplevelser å være både lege og sykepleier. Jeg er glad jeg har valgt en annen yrkesvei.
    Ha en riktig fin lesesøndag!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Den kom med posten, men jag har ju inte de tidigare delarna.

    SvaraRadera
  5. känner inte tillvarken serien eller författaren. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Ny serie och författare för mig, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Dräglig arbetsmiljö och minskad stress skulle behövas på många arbetsplatser känns det dessvärre som.

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Har inte hört talas om de här böckerna tidigare.

    SvaraRadera
  9. Har läst första delen i serien och är jättesugen på del 2 och 3. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Den här serien är jag nyfiken på. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)