onsdag 13 september 2017

"Stöld" och "Rättegången" av James Patterson


Det här blir nu lite annorlunda recensioner än vad som brukar förekomma här i bokhyllan. Två i ett, kanske man kan kalla det. Det handlar förstås om två böcker under benämningen "BookShots: handlingsdrivna snabbromaner av James Patterson". Förlag: Bokfabriken. Läste böckerna som recensionsexemplar (häftade).



Stöld av James Patterson, Rees Jones. Översättning av Anders Tengner.


"Skulle du dö för min bror?

De är redo att slå till. I flera månader har de övervakat juveleraren på Hatton Garden. De har full kontroll. Ingenting kommer kunna gå snett.

Vad de inte tagit med i beräkningarna är att någon annan har planerat exakt samma kupp. Men de måste ta hem det här Det är långt ifrån bara diamanterna som står på spel."





Rättegången av James Patterson, Maxine Paetro. Översättning av Eli Åhman Owetz.


"Kingsher styr San Fransiscos knarkhandel med blodiga händer. När två kvinnor skjuts till döds på en exklusiv nattklubb lyckas polisen äntligen gripa honom.

Men när rättegången mot Kingsher ska börja hämnas han på alla som är inblandade. En våg av dödligt våld förlamar staden. Ska Kingsher någonsin kunna dömas? Kriminalinspektör Lindsay Boxer och hennes vänner i Womens Murder Club befinner sig själva mitt i händelsernas centrum."




BookShots är alltså precis vad det utger sig för att vara, pulshöjande thrillers för en billig peng, med 150 sidor eller mindre. Lätthanterligt häftat format att läsa varsomhelst och hursomhelst, går bra i ett kort svep om man så önskar. För den som har ett högt tempo i livet kanske just denna typ av "snabba" böcker är precis vad man tidsmässigt får plats med, utan att helt försaka att läsa. Eller t.ex. en ersättning för tidningen på entimmesbussresan, förslagsvis.

Som van bokläsare kan man nog tycka att man saknar fördjupning, allt går väldigt fort och slirar fram på ytan, storstadsmässigt och hektiskt, fullt av hårdkokt dramatik. Som en James Bond-film ungefär. Just de här två böckerna kanske inte direkt var av den sort jag själv föredrar, med huvudingredienser som juvelrån, kallblodiga mord och rättegångar. Vill dessutom oftast ha större psykologiskt djup och mer utvecklade karaktärer. Men då skulle det naturligtvis inte räcka med 150 sidor... och med tanke på det är böckerna skickligt skrivna, d.v.s. trots komprimering.

Skulle jag föredra en av ovanstående böcker framför den andra, blir valet Stöld. Gillade verkligen vändningen på slutet, för mig kom den faktiskt helt oväntat, hade ingen föraning alls om att den twisten skulle komma. Rättegången är mer mystisk på ett gåtfullt vis. Man inväntar gåtans lösning under tiden folk skjuts ihjäl kors och tvärs. Allt är rätt vapenfixerat amerikanskt och actionfyllt, inte riktigt min kopp te, men fullt ös från början till slut. Och som sagt är det välskrivet, prisvärt, snabb- och lättläst. Lämnar inte direkt något kvar, bara ren underhållning att konsumera för stunden, kan ju förstås vara den typen av bok man söker ibland.😉

Båda böckerna får av mig samma betyg: 3/5


Finns att köpa på:
Bokus: Stöld / Rättegången
Adlibris: Stöld / Rättegången
Cdon: Stöld / Rättegången


Andra bokbloggare om Stöld och Rättegången:
Vargnatts bokhylla (Stöld och Rättegången)
Zellys bokhylla (Stöld och Rättegången)
Tickmicks bokblogg (Stöld och Rättegången)


4 kommentarer:

  1. Jag var inne lite på att läsa Patterson för många år sedan men det har helt dött ut. Nu känner jag tyvärr lite "mjääh" :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många år kan ändra mycket för vad man känner sig ha lust att läsa. ;)

      Radera
  2. Intressant, den typen av böcker har jag helt missat. Jag gillar ju egentligen riktiga tegelstenar, jag vill hänga kvar i berättelserna om de är bra, få ett djup, men jag tänker på en av mina bröder när jag läser dina recensioner. Han läser aldrig böcker, men skulle kanske kunna tänka sig en sådan här snabbläst variant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen då verkar det ju som en riktig hit med dessa bookshots för din bror. :) Föredrar för tillfället "lagom" tjocka böcker. Tegelstenar känns betungande just nu, även om det är svårt att låta bli även sådana.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)