onsdag 11 oktober 2017

"Skrik tyst så inte grannarna hör" av Karin Alfredsson

Skrik tyst så inte grannarna hör av Karin Alfredsson. Förlag: Bokfabriken. Läste boken som recensionsexemplar (inbunden).

"Allt kommer att ordna sig. Roger är omtänksam och uppvaktande och har vigt sitt liv åt att hjälpa afrikanska kvinnor ur fattigdom. Han ser på Ellinor med en blick som säger att han vill ha henne, att hon är hans. Du kanske ska flytta med till Afrika? Rogers erbjudande blir lösningen på den ekonomiska knipa Ellinor har hamnat i. Hon lämnar frisörsalongen och Stockholm och flyttar med till Zambia.

Efter ett liv i fattigdom i Lusakas slumområden får änkan Loveness ett liknande erbjudande. Siame är välklädd, snäll mot barnen och har en tjänstebostad hos svenska ambassadens biståndsråd. En riktig bostad. Med en dörr som går att låsa. Allt kommer att ordna sig.

Skrik tyst så inte grannarna hör är en gripande roman om mäns våld mot kvinnor, om orättvisor, systerskap och häxeri. Efter flera år som biståndschef i södra Afrika är Karin Alfredsson äntligen tillbaka som författare."

Moderna och samtida rena relationsromaner är något jag normalt inte väljer att läsa, men Karin Alfredssons nya roman Skrik tyst så inte grannarna hör blev jag ändå rätt nyfiken på.

Bokpresentationen av författaren själv:


Att försöka förstå gruppens påverkan på individen, eller en ledares påverkan/manipulation av en grupp individer, är ju alltid intressant att lära sig mer om. Men vad gäller detta med destruktiva parförhållanden, där den kontrollerande parten utövar våld som förtryckarmedel, kan man ibland ha svårt att förstå hur det kan gå så långt innan den misshandlade parten lämnar förhållandet (åtminstone i de fall där inte gemensamma barn är inblandade). Så blev man något klokare av att läsa den här romanen vad gäller det? Absolut!

Här får man följa två olika par från två olika kulturer och samhällsklasser där förhållandena blir alltmer destruktiva, på olika sätt p.g.a. sociala- och kulturella skillnader men ändå på sätt och vis lika. Dessutom får man en övertygande beskrivning för den afrikanska miljön och livet där, liksom biståndsarbete, även det var väldigt spännande att få en trovärdig inblick i.

Romanen är framförallt väldigt välskriven. Kapitlen är korta, liksom meningarna, och individuellt färgade röster ges åt de olika inblandade parterna varvat. Rogers och Siames röster blir alltmer motbjudande att läsa och man fick en tilltagande obehagskänsla för dessa. Fick alltså en klarare bild för hur det kan gå till då en människa så till den grad kan förtrycka en annan i ett parförhållande så att det leder till förnekelse inför det som sker, då självbevarelsedriften sätts ur spel. Hemskt ruskigt och angeläget att känna till! Så detta är en sådan där viktig bok som jag hoppas många kommer att läsa för att få större insikt i något som ofta inte syns utåt, men som sker i det fördolda. Bra att det lyfts fram på det här sättet i lättillgänglig romanform.

Även fast mitt betyg nedan kan tyckas lågt i förhållande till mitt positiva tyck och tänk om boken ovan, är det för mig ett högt betyg eftersom relationsromaner normalt inte är något jag annars läser, och just därför blev det för mig en aning trögläst. Romanen rekommenderar jag förstås alla att läsa, oavsett vilka sorters böcker ni annars helst föredrar. Komfortzoner har vi även för våra bokval, men genom att kliva ur den där zonen emellanåt kan man vidga sitt vetande på områden man inte alls annars väljer att läsa om, så var det med den här boken för mig.

Tidigare blogginlägg om boken finns här (smakbit).

Betyg: 3/5

Finns att köpa på:
BokusInbunden / E-bok / CD-bok
AdlibrisE-bok / CD-bok / Ljudbok / MP3 på CD
Cdon: Inbunden


2 kommentarer:

  1. Jag har läst och gillat Karin Alfredssons tidigare böcker och jag bara måste ha denna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här var första boken jag läste av författaren, får nog ta och kika lite på vad hon skrivit tidigare. Klart du skall ha denna! :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)