onsdag 22 augusti 2018

"Ketoguiden" av Martina Johansson

Ketoguiden: med 100 recept och måltidsplan för 30 dagar av Martina Johansson. Tukan förlag. Bokus | Adlibris | Cdon | AkademibokhandelnLäste boken som eget inköp (inbunden).
ISBN: 9789177833857

"Den här boken handlar om att må bra och bli sitt friskaste jag på ketogen kost. Att äta ketogent är att gå tillbaka till naturliga produkter och människans ursprungliga föda – kött, fisk, fågel och ovanjordsgrönsaker. Kosten balanserar blodsockret och gör att kroppen bränner fett dygnet runt. Ketogen kost är antiinflammatorisk och har visat sig effektiv i behandling av bland annat demenssjukdomar och diabetes.

Ketoguiden är en hormonsmart bok som presenterar vetenskapliga fakta tillsammans med lättlagade recept. Om du har plockat upp den här boken för att du vill ha en smart viktminskningsdiet, så har du förvisso hittat helt rätt, men att äta ketogent handlar om mycket mer än så. Det handlar om att lära känna sin kropp och börja lyssna på dess signaler.

Martina Johansson har levt ketogent i sju år och även coachat och hjälpt andra med träning och ketogen kost. Hon har dubbel masterexamen från Chalmers tekniska högskola: en i medicinsk bioteknik och en i biofysik (biological engineering).

”Det är viktigt att förstå att keto inte handlar om bantning, utan om hormonoptimering och att läka kroppen inifrån. Om du vill ned i vikt snabbt, är inte keto för dig. I början av min experimentella resa testade jag keto i fitness- och fettminskningssyfte, och var imponerad över hur bra det fungerade. Nu förstår jag bättre att allting handlar om helheten, och att 'en snygg kropp' kommer som en bi-effekt av optimal hälsa. Hälsa först, med andra ord!”"

Det här är en av de första kompletta böckerna om ketogen kost på svenska. Det lär säkert komma fler, vartefter intresset och förståelsen för denna typ av kost (och helgjutna levnadskoncept!) blir mer utbredd. I Ketoguiden beskrivs på ett lättfattligt och inspirerande sätt den ketogena livsstilen och kosten, en kost som med sina naturliga råvaror är antiinflammatorisk. Det handlar om den typ av mat människan naturligt är anpassad för och som därmed kan hålla oss friska, eller åtminstone kan få oss att må en smula bättre, med mer energi och ork, oavsett utgångsläge.

Hade tidigare sett att det fanns en engelsk utgåva; The Keto Guidebook, och kanske är Ketoguiden delvis översatt från den? Har inte hittat någon information om detta. I den engelska versionen ingår visserligen 90 recept, Ketoguiden innehåller hela 100. Så det här är en härligt maffig tjock bok med matbilder till alla recept. Det finns dessutom massor av bra information, god vägledning, praktiska råd och vetenskapliga fakta (presenterat på ett enkelt och lättförståeligt sätt för alla), liksom en kostplan som omfattar 30 dagar. Om den ketogena kosten och livsstilen är en helt ny erfarenhet eller om en push/vägledning behövs för att få förnyad inspiration; oavsett vilket utgör en sådan kostplan en bra bas. Är det helt nytt så kanske man med fördel väljer att följa de trettio dagarnas kostplan (frukost, lunch och middag) mer exakt.

Har själv levt med lågkolhydratkost och paleolitisk kost nu i fem år. För mig har det alltid handlat om andra hälsoskäl än vikt eller ätstört beteende, men har full förståelse för att flertalet väljer kosten just p.g.a. viktproblematik, många som har den utgångspunkten verkar få ett önskat varaktigt resultat och en ny hälsosammare livsstil på köpet. Började testa ketogena kosten för ungefär ett par år sedan och varvar den med en basic paleo. Var och en kommer ju fram till vad som funkar, alla är vi olika.

Ketogen livsstil är helt klart intressant och jag tror med tiden att fördomarna och de förutfattade meningarna kommer att tunnas ut, genom kunskap.

Ketoguiden har väl underbyggda fakta och Martina Johansson är helt rätt person (med fördjupad kunskap i ämnet) för att leverera detta på bästa sätt. Recepten är enkla, med få och huvudsakligen vanligt förekommande ingredienser, känns väldigt tilltalande och ger mån till egna varianter (t.ex. vad gäller kryddning, tillvägagångssätt) efter tycke och smak. Receptdelen är uppdelad på Frukost, Lunch, Middag, Såser och tillbehör, Efterrätter och sötsaker (jo, du läste rätt! Sötning är förstås då bär, stevia eller erythritol), Drycker och smoothies, Gör det själv. "Gör det själv" är helt enkelt sådant som ofta säljs som färdiga produkter, men som man kan göra själv hemma utan en massa tillsatser och dessutom betydligt billigare. För mig var förstås inte allt helt nytt (har ju testat nästan det mesta!) men det fanns sådant som var oprövat och spännande även för mig, testade t.ex. "Naturligt vätskedrivande maskroste", riktigt bra recept!

Den här boken ville jag äga och alltid ha tillgång till, så visst var det då en självklarhet med en förbeställning av den. Efter att nu ha läst grundligt och testat några recept ur den, vissa hämtade från kostplanen (för att se hur den fungerade), kan jag bara konstatera att det är en bok jag varmt kan rekommendera. Kanske speciellt bra för dig som sedan tidigare inte alls känner till så mycket om den ketogena livsstilen, men som ändå är modig att trotsa fördomarna (som ju alltså tyvärr finns, jag bryr mig inte så mycket längre...😉) genom att upptäcka och pröva en naturlig väg till ett mer hälsosamt sätt att leva. Har man däremot tidigare kunskap och erfarenhet kan boken skänka förnyad inspiration, recepten ger då plats för egen anpassning. Recepten fungerar för såväl små som stora hushåll, passar även barnfamiljer.

Betyg: 4/5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)