onsdag 14 november 2018

Recensioner och olika sorters recensenter

Läste en kommentar på facebook nyligen, som fick mig att fundera.

Det var en författare som hade delat en bitsk pressrecensents "recension" (om man nu kan kalla den så, gillade för egen del inte alls hur recensionen var skriven, då t.o.m. fördomsfulla åsikter om författarens läsare framhölls, otroligt dumt😣). En som där nedanför kommenterade detta, ansåg att det var de som inte kunde skriva böcker som skrev recensioner, och hur dessa sedan i sina recensioner försökte förklara hur de som kan skriva inte kan det... med det menades väl (kan jag tänka mig) att han tyckte att den som recenserar böcker gör detta utav någon slags förbittring över att själv inte kunna skriva så bra som den som verkligen kan skriva bra. Men *suck!* inte är det väl så hörrni (ni som nu, liksom mig, inte är författare men ändå skriver recensioner på bokblogg)? Snacka om att dra alla över samma kam p.g.a. ett enda surkart!

Tror faktiskt jag aldrig skrivit en bokbloggsrecension där jag försöker förklara hur någon författare inte kan skriva, däremot försöker jag ofta, helt tvärtom, förklara hur otroligt bra en författare skriver genom att fokusera på bokens handling, hur boken upplevs från mitt perspektiv. Om boken är "dålig" (inte alltid detsamma som dåligt skriven) läser jag aldrig ut den och därmed skriver jag heller inget bokomdöme här på bloggen. I de fall då boken inte är i min smak (därmed inte sagt att andra kan tycka den är helt fantastisk!), men då det gäller ett recensionsexemplar som jag anmodas skriva om, så måste ju ändå nämnas sådant jag själv inte tyckte så bra om, men den åsikten kan jag ju bara själv stå för, andra får bilda sin egen åsikt. Allt kan inte passa alla och något som jag gillar kanske du tycker är botten, och tvärtom. Det är precis som det skall vara, inget att bli upprörd över.

Proffsrecensioner i pressen bör inte jämföras med recensioner på personliga bokbloggar. Det är ju två skilda sorter, var och en bra på sitt sätt. Både proffsrecensenter och amatörrecensenter ökar ju uppmärksamheten kring böcker och läsande... borde inte det vara något positivt? Och inte skall man väl behöva vara författare för att ha rätt att skriva om böcker som man läst? Kan väl räcka om man som mig är en bibliofil? Ja, egentligen inte ens det, alla har väl rätt att skriva om dessa enastående böcker man läser, oavsett om det sker professionellt i dagspress eller amatörmässigt på en personlig blogg?

Kanske lyckas man inte alltid så bra med att skriva recensioner, varken som proffs eller amatör, hursomhelst ger väl övning färdighet även vad gäller det. Men alltid bra att lägga fokus på själva bokens innehåll och inte ha en massa åsikter om författaren eller författarens läsare...

Eller vad tycker ni?